Počet přístupů na stránky:


Optimalizováno pro prohlížeč:

Locations of visitors to this page

Pro Dítě 2009

Brno, 19. - 22. 03. 2009


Fotografie pořídil: © Tomáš Randýsek a Pavel Uhlíř


V letošním roce jsme byli pozváni k účasti na doprovodném programu k veletrhu "Pro Dítě 2009",
který se uskutečnil ve dnech 19. - 22. března v pavilonu B brněnského výstaviště.


Montáž kolejišť

Tentokrát nám byla vyčleněna plocha na ochozu pavilonu, kde jsme položili asi 300m kolejí a postavili také mobilní kolejiště pro "géčkové" parní modely. K dispozici nám byl nákladní výtah s obsluhou, ale i tak jsme si pěkně "mákli". Trošku se nám rozrostl počet velkých modelů a také přibylo pár kolejí. Stěhovat jsme začali v 9 hodin a skončili jsme po sedmé hodině večerní.

První várka kolejí před výtahem
pavilonu.

Nevím, co má Jirka proti
fotografům.

Nákladní výtah.

Další část nákladu.

Začínáme stavět.

Plocha budoucího nádraží.

Roman s Pavlem diskutují, jak
zautomatizovat spojování kolejí.
Jinak než ručně to asi nepůjde.

Petr Příkazký při montáži plechu
pro parní lokomotivy.

Tom při montáži kolejí.

Montáž nástupiště.

Martin s Tomem sestavují
odjezdové zhlaví.

V pilné práci ...

Hotovo, smontováno,
jdeme domů.

Montáž kolejiště IIm v podání
Jirků Kůtových.

Kolejiště IIm a šťastný úsměv
na tváři Jirky Kůta.



Nahoru


Elektrický provoz

Běžný provoz zajišťovaly dvě soupravy lavicových vagonů, které byly taženy elektrickými lokomotivami. O víkendu nám vypomáhala jedna souprava našich přátel z rakouského Strasshofu a jeden den byl přítomen také pan Pavlíček, se svojí lokomotivou T478.

Reklamní poutače.

Křenovická "elektrika"
s obslužným vagonem.

Souprava s brněnskou
"elektrikou".

Souprava s křenovickou
"elektrikou".

První cestující.

První cestující.

Elektrické soupravy na nádraží.

Nástup a odbavení cestujících.

Odjezd.

Na trati.

Před nádražím.



V pátek nás navštívila dětská školka. Děti měli svezení za odměnu a bylo jich tolik,
že jsme museli nasadit obě soupravy:



Také rodinní příslušníci se chtěli povozit - samozřejmě dostali slevu.

Roztomilá slečna strojvedoucí.



Jízda po okruhu:


V některých okamžicích bylo ná-
draží v obležení zájemců. Ještě,
že nám vypomáhala rakouská
souprava

Část vozového parku.



Lokomotiva řady T 478 pana Pavlíčka:



Nahoru


Parní provoz

Na provoz parních lokomotiv jsme se všichni moc těšili. Nejen, že jsme měli roztopit naše lokomotivy Krzenowic a Ponava, ale také Pavel Uhlíř přijel se svojí nově zakoupenou lokomotivou Gromit a Petr Příkazký měl premiéru s vlastnoručně postavenou dřevařskou lokomotivou.
První problém nastal ve čtvrtek ráno, kdy jako první zatopil Pavel. Ihned se objevily stížnosti vystavovatelů v přízemí pavilonu, kterým vadil kouř z lokomotivy. Antracitu jsme měli opravdu málo a černé kovářské uhlí vykazuje při spalování větší kouř. Po hodině vyjednávání a hledání kompromisu jsme se s organizátory dohodli, že postavíme kusou kolej na chodbu a budeme roztápět za zavřenými dveřmi pavilonu. Tam však zase vadil kouř zaměstnancům, kteří měli na chodbě dveře do kanceláří.
Nakonec jsme museli provoz parních lokomotiv omezit, i když zájem ze strany návštěvníků byl značný. Jezdila vždy jen jedna lokomotiva denně a to ještě s časovým omezením. V rámci S.M.P.D. jsme se shodli na tom, že na příští akci BVV musí být jasně stanovena pravidla předem, nebo se již podobných akcí nebudeme zúčastňovat.

Lokomotiva Krzenowic
s obslužným vagonem.

Lokomotiva Krzenowic
s obslužným vagonem.

Topeniště.

Doplňování válcového oleje.

Příjezd do stanice.

Čekání na odjezd.

Detail lokomotivy.

Když "bouchne" pojišťovací
ventil.

Odjezd ze stanice.

Odjezd ze stanice.

Na trati.

Jsem spokojený - lokomotiva
šlape jako hodinky.



Měli jsme také tu čest, svézt nejstaršího cestujícího, kterým byla paní Adamcová ze Slavkova.
Při jejím úctyhodném věku 95 let, si jízdu vyloženě užívala ...



Martin s Tomem ve službě na lokomotivě Krzenowic:



Lokomotiva Ponava
s obslužným vagonem.

Lokomotiva Ponava
s obslužným vagonem.

První zatopení.

Sledování tlaku ...

... tlak v kotli již stoupá.

Vyjíždíme na trať.

Soustředění na jízdu.

Na trati.

I Ponava má pojišťovací ventil.

Ve stanici.

Na trati.

Ponava po dokončené jízdě.



Pavel Uhlíř se stal šťastným majitelem 5" lokomotivy s názvem "Gromit", kterou na výstavišti poprvé zatopil. Jedná se o model kubánské úzkorozchodné lokomotivy, která se používala k přepravě cukrové třtiny. Nejen zbarvení lokomotivy, ale hlavně sedlový vodní tank činí lokomotivu zajímavou, na naše poměry skoro až exotickou. Je to určitě zpestření vozového parku S.M.P.D.

Lokomotiva v přepravním rámu.

V provizorním depu.

Napouštění vody do kotle.

Napouštění vody do kotle.

První zatopení, aneb za
kouřovou clonou.

Ne a ne se to rozhořet. Nakonec
musel pomoci stlačený vzduch.

Gromit je připraven k první jízdě.

Strojvedoucí Pavel.

Na trati s plným výkonem.

Regulace přívodu páry.

Gromit s postrkem před
nádražím.

Dozbrojování lokomotivy.

A už nám to zase
hezky jede.



Petr Příkazký přivezl model dřevařské lokomotivy "Klishay", kterou si sám postavil.
Lokomotiva má stojatý kotel a je to zase úplně něco jiného, než co jsme zatím na kolejišti měli.

Dřevařská lokomotiva "Klishay".

Dřevařská lokomotiva "Klishay".

Příprava před jízdou.

První zatopení.

Už se kouří z komína ...

Rozvody parního stroje
v pilné práci.

Detail rozvodů.

Petr vyjíždí na trať.

Už se sypu, už se sypu ...

Jenom to přikládání za jízdy
je trošku obtížnější.



Nahoru


Návštěva ze Strasshofu

O víkendu nás navštívila spřátelená parta nadšenců z nedalekého Strasshofu. Přivezli jednu vozovou soupravu s dieselovou lokomotivou a ruční drezínu. Vozová souprava nám přišla vhod zejména v sobotu, kdy byl zájem návštěvníků největší a kapacita našich 6-ti vagonů to absolutně nestíhala.

Rakouská souprava.

Rakouská souprava.

Ruční drezína.

Thomas na ruční drezíně.

Dobrá nálada - základ úspěchu.

Thomas si vyzkoušel řídit jednu
z našich elektrických lokomotiv.

A šlo mu to dobře.



Erich si zase vyzkoušel parní provoz na lokomotivě Krzenowic:



Nahoru


Kolejiště IIm

Kolejiště IIm měl letos na starosti Jirka Kůt. Bohužel někteří účastnící, kteří slíbili účast a pomoc, na poslední chvíli odřekli. Ale Jirka si s tím bez problémů poradil a i když tam byl skoro celou dobu sám, tak se provoz na kolejišti nezastavil. V době svého volna mu vypomáhal jeho syn Jirka a v neděli přijel na pomoc Karel Duda.

Kolejiště IIm.

Zájemci si mohli zakoupit
startovací sadu.

Část vozového parku.

Parní traktor a lokomotiva RhB.

Patinovaná souprava nákladního
vlaku.

Pohled na nákladní soupravy.

Pracovní vůz.

Nákladní vlak.

Nákladní vůz s naloženým
automobilem.

Nákladní vůz s naloženým
automobilem.

Nákladní vůz s naloženým
pásovým traktorem.

Parní tramvaj "Berta"
a lokomotiva "Slatina".

Lokomotiva 99 211.

Lokomotiva "Slatina" s nákladním
vlakem.

Lokomotiva "Stainz".

Jirka při mazání rozvodů.

Diváci sledují provoz na kolejišti.

Diváci sledují provoz na kolejišti.

Zapalování hořáku lokomotivy.



Průjezd nákladního vlaku:



Modely 2007 - Brno

Modely 2008 - Brno



Nahoru