Počet přístupů na stránky:


Optimalizováno pro prohlížeč:

Locations of visitors to this page

Muzejní večer Strasshof

03. - 04. 10. 2009


Fotografie pořídili: © T&T Randýskovi a Pavel Uhlíř


Muzejní večer ve Strasshofu připadl letos na sobotu 3. října a S.M.P.D. se ho zúčastnila v celkem hojném počtu. Návštěvu jsme zase spojili s brigádou, abychom našim rakouským přátelům pomohli s budováním kolejiště. Počasí vůbec nepřípomínalo začátek října. Po oba dny bylo slunečno a teplo. Večer a ráno bylo sice studenější, ale ohřáli jsme se od kotlů našich lokomotiv.
Novinkou bylo otevření části tratě k vodárenské věži, čímž se výrazně prodloužila jízdní doba. Délka okruhu narostla na necelý kilometr a větší počet hostujících vlaků se tak lépe rozmístil v prostoru a nevytvářely se fronty. Kvalita železničního svršku není nejlepší. Je to dáno použitým štěrkem. Jedná se totiž o říční těžený štěrk, jehož oblé hrany po sobě kloužou a trať tak neustále "plave". I když se místní snaží koleje neustále zpevňovat, plovoucí štěk jim to dost ztěžuje. A tak se na některých místech musí jezdit opravdu krokem.

Vybalování modelů

Ve Strasshofu měla svoji premiéru nová 7" lokomotiva AEG z produkce švýcarské firmy Balson. Velikostně se od svých dvou starších sester neliší, jen je posazena na širším podvozku. Celozelená barva hezky ladí s lavicovými vagony. Kluci ji hned vyzkoušeli a ze všech vagonů sestavili služební vlak, který nás následně odvezl na údržbu tratě.



Bohouš Pavlíček zase přivezl nový model "Brejlovce" - dieselové lokomotivy ČSD řady T 478.3. I když je lokomotiva vůči parním lokomotivám rozměrově menší, pěkně se pronese. Po umístění na koleje se stala terčem zájmu všech přítomných a fotografové hledali různé polohy, aby zachytili všechny detaily.


Již tradičně se zúčastňující modely lokomotiv Gromit, Krzenowic, Ponava a Topsy samozřejmě nechyběly. Petr Příkaský přivezl opravenou lokomotivu Klishay.



Nahoru

"Happy birthday dear Erich, Happy birthday to you!"

Letos měla návštěva trochu slavnostnější atmosféru. Erich Leichner slavil narozeniny a tak jsme mu přivezli malý dárek - jak jinak než stylový. Nechali jsme mu udělat ořechové "Účko" s marcipánem a myslím, že se celkem povedlo. Erich měl radost a byl také trochu dojatý. Na rozdíl od skutečných parních modelů v něm však nezatopil, ale večer ho rozkrájel a všichni jsme si moc pochutnali. Mňam, mňam ...


Brigáda

Před samotnou brigádou jsme se trochu posilnili a potom pracovním vlakem hurá na trať. Jedna část uklízela listí z kolejí a druhá (mužská) část budovala bednění pro budoucí betonový podklad nádraží u vodárenské věže. Nejdříve jsme odnesli provizorně položené koleje a následně jsme z trámů a latí udělali bednění na obrysu budoucího nádraží.

Malé občerstvení před brigádou.

Pracovní četa na vlaku.

Pracovní četa na vlaku.

Nádraží u vodárenské
věže.

Demontáž kolejí.

Demontáž kolejí.

Vyrovnávání plovoucích kolejí.

Vyrovnávání plovoucích kolejí.


Při jízdě domácí soupravy došlo k mimořádné události a tak jsme ještě jednou věnovali pozornost vyrovnání tratě. Zejména Roman Šiler vyměřoval trať i v leže, aby odhalil zrádná místa, se kterými si ani vodováha neporadí. Následná jízda pracovního vlaku prověřila celou trať a až na pár míst, kde jsme si pro jistotu určili pomalé jízdy, byla trať bez problémů průjezdná.

Roman ležící, spící?

Ne, Roman ležící, vyměřující.

Vyměřování sklonu.

Pracovní vlak přivezl další nářadí.

"Vypadá to dobře, ale ještě to
raději jednou přeměříme."

"Tak hoši, tohle jsou přesně 2%."

Čekání na pracovní vlak.

Pavel Uhlíř s dcerami.

Vodárenská věž.

Vodárenská věž.



Nahoru

Příprava a roztápění lokomotiv

Odpoledne nastal čas roztápět lokomotivy, aby byly připraveny na nápor cestujících, který se očekával kolem sedmé hodiny večerní. Ti, kteří roztopili jako první, měli problémy s použitou vodou, do které pořadatelé nalili nějaký prostředek proti korozi. Voda neskutečně pěnila a po dosažení bodu varu doslova stříkala komínem ven. Byli jsme tedy nuceni použít normální vodu z vodovodního řádu, ale snad nám to lokomotivy pro ten večer prominuly.


Večerní jízdy

Vzhledem ke zkracujícím se dnům se záhy setmělo a začal noční provoz. Večerní a noční jízdy mají své kouzlo i když se na odlehlých místech tratě výrazně zmenšuje viditelnost. Situaci výrazně zlepší použítí přední svítilny na lokomotivě. Důležitým prvkem jsou však zadní červené svítilny, aby jste včas uviděli soupravu před sebou a mohli bezpečně zastavit. Ten večer byla jasná obloha a svítil měsíc, což také výrazně pomohlo k osvětlení krajiny a siluety vlaků byly viditelné na větší vzdálenost.



Nahoru

Neděle

"Chtěl bych být nedělním ránem, ......" zpívá Pavel Bobek v jedné z mých oblíbených písniček. A nedělní ráno se opravdu povedlo. Ranní prázdné nádraží vystřídali první návštěvníci, kteří se začali trousit po deváte hodině. Provoz zahájila elektrická lokomotiva AEG. Ostatní strojvedoucí zatím roztápěli parní lokomotivy.


Elektrická lokomotiva AEG


Parní lokomotiva Krzenowic


Parní lokomotiva Topsy


Parní lokomotiva Ponava


Dieselová lokomotiva T478.3


Domácí parní lokomotiva řady "U"


Hostující model z Rakouska



Nahoru

Exponáty muzea Heizhaus Strasshof


Součástí Muzejního večera ve Strasshofu byla také výstava mobilních i stacionárních exponátů. Mezi mobilní exponáty patřily mimo domácích lokomotiv také maďarská parní lokomotiva řady 109 a předchozího ročníku již známá slovenská parní lokomotiva řady 331. Stacionární výstavu tvořily exponáty muzea. Některé byly již zrenovované, ale většina na svoji renovaci teprve čeká a je otázkou, zda se najde dostatek financí, protože chátrajících exponátů je opravdu mnoho.



Maďarská lokomotiva řady 109


Domácí lokomotiva řady 372


Slovenská lokomotiva řady 331


Nově zrenovovaná lokomotiva LICAON (vyrobená v roce 1851) se soupravou nákladních vozů
a jedním sanitním vozem pro ošetřování vojáků:


Ostatní exponáty parních lokomotiv


Exponáty elektrických a dieselových lokomotiv


Odstavné koleje muzea, na kterých čekají exponáty na svoji renovaci:


Provoz na trati Wien - Bernhardsthal Gr. / Břeclav st. hr., která prochází vedle areálu muzea:


Letos asi poslední akce s modely velkých měřítek se určitě vydařila.
Je radost se dívat, jak se rodina majitelů těchto modelů úspěšně rozrůstá.
Pokud právě probíhající jednání s investorem skončí dohodou obou stran, mohla by již začátkem příštího roku začít vyrůstat na okraji Brna nová parková železnice. Tak se nechte překvapit ...


Nahoru