|  | 
| Putování po Švýcarsku 2010část 5. |  
 
| 
Rigi-Bahnen je skupina dvou normálně rozchodných ozubnicových tratí v úsecích Vitznau
- Rigi Kulm (VRB), Arth-Goldau - Rigi Kulm (ARB) a lanové dráhy v úseku Weggis - Kaltbad
(LWRK) na úbočí hory Rigi, která leží nad Luzernským jezerem a tyčí se do nadmořské
výšky 1.800 metrů. |  
 
|   (foto © Tomáš Randýsek) |  
 
| 
První úsek z Vitznau na Staffelhöhe byl otevřen v roce 1871. Autorem byl
švýcarský inženýr Niklaus Rigennbach, který zkonstruoval ozubnicový systém, kdy je
ozubnice uložena mezi kolejnicemi a pohyb je zajištěn pomocí ozubeného kola umístěného
pod lokomotivou. Úsek Staffel - Rigi Kulm byl otevřen v roce 1873. V roce 1875 byl
otevřen úsek z města Arth, které leží na opačném úbočí, na vrchol Rigi. Elektrifikace
začala v roce 1906, kdy byl elektrizován úsek z Arth do Goldau. V dalším roce byl
elektrifikován úsek z Goldau do Rigi Kulm. Úsek z Vitznau byl elektrifikován
až v roce 1937. Provoz zajišťují dvě parní lokomotivy No. 16 z roku 1923 a No. 17
z roku 1925 a několik elektrických vozů. Elektrické vozy VRB jsou opatřeny červeným
nebo červeno-bílým nátěrem, elektrické vozy ARB jsou opatřeny modro-bílým nátěrem.
V roce 1996, u příležitosti 125 let zahájení provozu, byl pro letní sezónu zprovozněn
parní vůz č. 7 se stojatým kotlem. V současné době je vystaven v muzeu dopravy v Luzernu.
 |  
 
| 
Ozubnicová parní lokomotiva H 1/2 No. 7 je vystavena v muzeu v Luzernu: |  
|   (foto © Tomáš Randýsek) |   (foto © Tomáš Randýsek) |   (foto © Tomáš Randýsek) |  
| 
Úsek Vitznau - Rigi Kulm měří 5 kilometrů, překonává převýšení 1550 metrů a maximální
stoupání je 250‰. Úsek Arth-Goldau - Rigi Kulm měří 6.8 kilometru, překonává
převýšení 1752 metrů a maximální stoupání je 200‰.
 
 |  
| 
První návštěva koncové stanice ve Vitznau byla při našem výletu na PilatusBahn.Při asi půlhodinovém čekání na loď jsme pořídili pár fotek stanice a vozovny.
 |  
|   Vozovna ve stanici Vitznau.(foto © Tomáš Randýsek)
 |   Staniční koleje částečněpřekrývá silniční most.
 (foto © Tomáš Randýsek)
 |   Strmé stoupání přímo za stanicí.(foto © Tomáš Randýsek)
 |  
|   Elektrický vůz č. 21.(foto © Tomáš Randýsek)
 |   Elektrický vůz č. 3 přijíždí ze staniceRigi Kulm.
 (foto © Tomáš Randýsek)
 |   Elektrické vozy ve stanici.(foto © Tomáš Randýsek)
 |  
 
| 
Elektrický vůz č. 31 byl po svém příjezdu odstaven do vozovny: |  
|   (foto © Tomáš Randýsek) |   (foto © Tomáš Randýsek) |   (foto © Tomáš Randýsek) |  
|   (foto © Tomáš Randýsek) |   (foto © Tomáš Randýsek) |  
 
| 
Odjezd osobního vlaku z Vitznau do vrcholové stanice Rigi Kulm: |  
|   (foto © Tomáš Randýsek) |   (foto © Tomáš Randýsek) |   (foto © Tomáš Randýsek) |  
|   (foto © Tomáš Randýsek) |   (foto © Tomáš Randýsek) |  
 
| 
Pomocí malé posunovací lokomotivy Ta 2/2 byla postupně sestavenadalší souprava osobního vlaku:
 |  
| Posunovací lokomotiva Ta 2/2 na točně.(foto © Tomáš Randýsek)
 |  
 
| Posun s osobním vozem č. 1.(foto © Tomáš Randýsek)
 |  
 
|   Detail spřáhla.(foto © Tomáš Randýsek)
 |  
|   Detail spřáhla.(foto © Tomáš Randýsek)
 |  
 
| Posun s osobním vozem č. 2.(foto © Tomáš Randýsek)
 |  
 
 
| 
Ve výtopně odpočívala parní lokomotiva No. 16, která byla vyrobena v roce 1923 továrnou
Schweizerische Lokomotiv-&Maschinen-Fabrik (výrobní číslo 2871): |  
|   (foto © Tomáš Randýsek) |   (foto © Tomáš Randýsek) |   (foto © Tomáš Randýsek) |  
|   (foto © Tomáš Randýsek) |   (foto © Tomáš Randýsek) |   (foto © Tomáš Randýsek) |  
 
|   Osobní vůz č. 16.(foto © Tomáš Randýsek)
 |   Služební jednotka č. 18.(foto © Tomáš Randýsek)
 |   Salonní vůz č. 11.(foto © Tomáš Randýsek)
 |  
|   Elektrická jednotka č. 22.(foto © Tomáš Randýsek)
 |   Cisterna na naftu.(foto © Tomáš Randýsek)
 |  
|   Sněhová fréza.(foto © Tomáš Randýsek)
 |   Sněhový pluh.(foto © Tomáš Randýsek)
 |  
 
| 
Poslední den našeho putování jsme věnovali výletu na vrchol hory Rigi. Počasí nám opět přálo.Na tento den byly navíc naplánovány jízdy parních lokomotiv a o to víc jsme se těšili.
 |  
|   Elektrická souprava je připravenak odjezdu.
 (foto © Tomáš Randýsek)
 |   Stanoviště strojvedoucího.(foto © Tomáš Randýsek)
 |  
|   Z Luzernu připlouvá loď, ...(foto © Tomáš Randýsek)
 |   ... která veze výletníky.(foto © Tomáš Randýsek)
 |   Opouštíme Vitznau.(foto © Tomáš Randýsek)
 |  
|   Traťový úsek nad Vitznau.(foto © Tomáš Randýsek)
 |   Pohled na Vitznau.(foto © Tomáš Randýsek)
 |   Bürgenstock.(foto © Tomáš Randýsek)
 |  
|   Nástupní ostrůvek vyžadujepřesnost strojvedoucího.
 (foto © Tomáš Randýsek)
 |   Krátký tunel.(foto © Tomáš Randýsek)
 |   Na trati.(foto © Tomáš Randýsek)
 |  
|   Na trati.(foto © Tomáš Randýsek)
 |   Dvoukolejný úsek trati.(foto © Tomáš Randýsek)
 |   Zastávka Romiti.(foto © Tomáš Randýsek)
 |  
|   Oddílové návěstidlo před zastávkouKaltbad.
 (foto © Tomáš Randýsek)
 |   Zastávka Kaltbad je také koncovoustanicí lanovky z Weggisu.
 (foto © Tomáš Randýsek)
 |   Odtud trať opět pokračujejednokolejně.
 (foto © Tomáš Randýsek)
 |  
|   Místní obyvatelé využívají železnicik přepravě mléka.
 (foto © Tomáš Randýsek)
 |   Trať z Arth-Goldau.(foto © Tomáš Randýsek)
 |  
| Do stanice Staffel přijíždí elektrická souprava z Arth-Golgau.Soupravy jezdící na této lince jsou v modrém provedení.
 (foto © Tomáš Randýsek)
 |  
 
|   Rozdvojení tratí ve stanici Staffel.(foto © Tomáš Randýsek)
 |   Stanice Staffel.(foto © Tomáš Randýsek)
 |   Poslední úsek tratě.(foto © Tomáš Randýsek)
 |  
|   Pohled na stanici Staffel.(foto © Tomáš Randýsek)
 |   Blížíme se k vrcholové stanici.(foto © Tomáš Randýsek)
 |  
| Chvíli po nás přijíždí i vlak z Arth-Goldau.V pozadí je vidět část Luzernu.
 (foto © Tomáš Randýsek)
 |  
 
|   Modré elektrické soupravyjezdí na trati z Arth-Goldau.
 (foto © Tomáš Randýsek)
 |   Červená elektrické soupravyjezdí na trati z Vitznau.
 (foto © Tomáš Randýsek)
 |  
|   Pohled z vrcholu Rigi na stanici Staffel.(foto © Tomáš Randýsek)
 |  
 
| Paralelní příjezd souprav ze stanice Staffel.Modrá souprava má připojený malý plošiňák se zásobami.
 (foto © Tomáš Randýsek)
 |  
 
|   Strojvedoucí.(foto © Tomáš Randýsek)
 |   Odjezd.(foto © Tomáš Randýsek)
 |   Chvilka na kávu a na pokec.(foto © Tomáš Randýsek)
 |  
 
| Elektrický vůz č. 2.(foto © Tomáš Randýsek)
 |  
 
| Osobní vůz č. 2.(foto © Tomáš Randýsek)
 |  
|   Plošina s nárazníkem.(foto © Tomáš Randýsek)
 |   Interiér.(foto © Tomáš Randýsek)
 |   Detail spřáhla.(foto © Tomáš Randýsek)
 |  
 
| 
Mezitím přijel z Vitznau další vlak a cestující zaplavili nástupiště: |  
|   (foto © Tomáš Randýsek) |   (foto © Tomáš Randýsek) |  
 
|   Elektrická jednotka č. 14.(foto © Tomáš Randýsek)
 |   Řídící vůz č. 24.(foto © Tomáš Randýsek)
 |   Detail spřáhla.(foto © Tomáš Randýsek)
 |  
| Odjezd vlaku do Vitznau.(foto © Tomáš Randýsek)
 |  
 
| 
A to už se údolím rozléhalo pískání parní píšťaly a ze stanice Rigi Klösterlizačaly šplhat k vrcholu Rigi dva osobní vlaky tažené parními lokomotivami:
 |  
|   Stanice Rigi Klösterli.(foto © Tomáš Randýsek)
 |  
|   Stanice Staffel.(foto © Tomáš Randýsek)
 |   Osobní vlak odjíždí ze stanice First ...(foto © Tomáš Randýsek)
 |   ... a šplhá ke stanici Staffel.(foto © Tomáš Randýsek)
 |  
| A za chvíli přijel osobní vlak do stanice Rigi Kulm.(foto © Tomáš Randýsek)
 |  
 
| Příjezd dalšího vlaku - elektrická jednotka BDHe 2/4 č. 12 a řídící vůz č. 22.(foto © Tomáš Randýsek)
 |  
 
| Příjezd osobního vlaku z Vitznau s elektrickým vozem č. 5.(foto © Tomáš Randýsek)
 |  
 
| Parní lokomotivy mezitím zdolávají stoupání ke koncové stanici.(foto © Tomáš Randýsek)
 |  
 
| Odjezd osobního vlaku - elektrická jednotka BDHe 2/4 č. 12 a řídící vůz č. 22.(foto © Tomáš Randýsek)
 |  
 
| Osobní vlak se zájemci o fotografování vyjíždí naproti parním vlakům.(foto © Tomáš Randýsek)
 |  
 
| První vlak v pořadí s parní lokomotivou H 17.(foto © Tomáš Randýsek)
 |  
 
| Druhý vlak v pořadí s parní lokomotivou H 16.(foto © Tomáš Randýsek)
 |  
 
|   Parní lokomotiva H 16 vyrobenáv roce 1923.
 (foto © Tomáš Randýsek)
 |   Topič.(foto © Tomáš Randýsek)
 |   Parní lokomotiva H 16.(foto © Tomáš Randýsek)
 |  
|   Parní lokomotiva H 17 vyrobenáv roce 1925.
 (foto © Tomáš Randýsek)
 |   Parní lokomotiva H 17.(foto © Tomáš Randýsek)
 |   Parní lokomotiva H 17.(foto © Tomáš Randýsek)
 |  
|   Táhla a převody.(foto © Tomáš Randýsek)
 |   Detail ozubeného kola.(foto © Tomáš Randýsek)
 |   Parní lokomotiva H 17 osobními vozy.(foto © Tomáš Randýsek)
 |  
|   Osobní vůz ARB č. 32.(foto © Tomáš Randýsek)
 |   Interiér vozu.(foto © Tomáš Randýsek)
 |   Osobní vůz ARB č. 35.(foto © Tomáš Randýsek)
 |  
|   Osobní vůz ARB č. 11.(foto © Tomáš Randýsek)
 |   Zadní plošina s brzdou.(foto © Tomáš Randýsek)
 |  
|   Parní lokomotiva H 16 osobními vozy.(foto © Tomáš Randýsek)
 |   Pravidelná údržba.(foto © Tomáš Randýsek)
 |   Pravidelná údržba.(foto © Tomáš Randýsek)
 |  
|   Lokomotiva H 16.(foto © Tomáš Randýsek)
 |   Detail zadní části.(foto © Tomáš Randýsek)
 |   Stanoviště strojvedoucího.(foto © Tomáš Randýsek)
 |  
| Při jízdě vlaku, kdy je lokomotiva řazená na konci,je ze stanoviště průvodčího možno ovládat píšťalu na lokomotivě
 pomocí drátěného táhla.
 (foto © Tomáš Randýsek)
 |  
 
|   Osobní vůz VRB č. 5.(foto © Tomáš Randýsek)
 |   "Žádáme zdvořile, neplivejte ve voze".(foto © Tomáš Randýsek)
 |   Detail světla.(foto © Tomáš Randýsek)
 |  
|   Dřevěná výzdoba.(foto © Tomáš Randýsek)
 |   Vůz III. třídy.(foto © Tomáš Randýsek)
 |   Průvodčí používá venkovní lávku.(foto © Tomáš Randýsek)
 |  
|   Na cestě do stanice Staffel.(foto © Tomáš Randýsek)
 |   Stanice Staffel.(foto © Tomáš Randýsek)
 |   Příjezd do stanice Staffel.(foto © Tomáš Randýsek)
 |  
| Ochlazování ozubnicových výhybek.(foto © Tomáš Randýsek)
 |  
 
|   Po příjezdu do stanice Staffeljsme museli všichni vystoupit
 a nastal posun.
 (foto © Tomáš Randýsek)
 |  
| Zabrždění zadního vozu ruční brzdou. Vůz pojede do Vitznau.(foto © Tomáš Randýsek)
 |  
 
| Zajištění vozu klínem vloženým do ozubnice.(foto © Tomáš Randýsek)
 |  
 
| Lokomotiva s prvním vozem odjela na zhlaví.(foto © Tomáš Randýsek)
 |  
 
| A vzápětí přijela na první kolej, kde byl osobní vůz odstaven.Tento vůz pojede do Arth-Goldau.
 (foto © Tomáš Randýsek)
 |  
 
|   Elektrická souprava z Arth-Goldaučeká před vjezdem do stanice.
 (foto © Tomáš Randýsek)
 |  
| Zajištění vozu klínem.(foto © Tomáš Randýsek)
 |  
 
| Poté lokomotiva přejela na druhou kolej, kde byl připojen osobní vůz do Vitznau.(foto © Tomáš Randýsek)
 |  
 
| Souprava z Arth-Goldau si připojila odstavený vůz přejela i s ním na druhou kolej.(foto © Tomáš Randýsek)
 |  
 
| My jsme mezitím popojeli směrem k odjezdovému zhlaví na Vitznau,kde jsme čekali na příjezd souprav z protisměru.
 (foto © Tomáš Randýsek)
 |  
 
|   Doplňování vody.(foto © Tomáš Randýsek)
 |   Doplňování vody.(foto © Tomáš Randýsek)
 |   Povoz pro cestující.(foto © Tomáš Randýsek)
 |  
|   Strmé stoupání.(foto © Tomáš Randýsek)
 |   Na dvoukolejném úseku míjímeprotijedoucí vlak.
 (foto © Tomáš Randýsek)
 |  
| Ve stanici Freibergen čekáme na křižování s protijedoucími vlaky.Také nás dojely dva následné vlaky do Vitznau.
 (foto © Tomáš Randýsek)
 |  
 
| Ze stanice Freibergen již jedeme ve skupině.Náš vlak nezastavuje, cestující nastupují do souprav za námi.
 (foto © Tomáš Randýsek)
 |  
 
| Příjezd do Vitznau.(foto © Tomáš Randýsek)
 |  
 
| Parní lokomotiva H 16.Na kabině strojvedoucího je dobře patrná výška hladiny vody.
 (foto © Tomáš Randýsek)
 |  
 
|   Elektrická jednotka zajíždípřes točnu do vozovny.
 (foto © Tomáš Randýsek)
 |  
| Parní lokomotiva zajíždí také do vozovny. Provozní den se schyluje ke konci.(foto © Tomáš Randýsek)
 |  
 
|   Ruční posun.(foto © Tomáš Randýsek)
 |   Replika stojatého kotle.(foto © Tomáš Randýsek)
 |   Staniční zvon.(foto © Tomáš Randýsek)
 |  
|   Provozní den a naše putovánípo Švýcarsku je u konce.
 (foto © Tomáš Randýsek)
 |  
 
| 
Také letošní výlet do této alpské země byl plný nových zážitků a poznání. Zejména
pobyt v oblasti Luzernu byl okouzlující. Příroda, do které je město a jeho okolí zasazeno,
je prostě nádherná. Ženeva má samozřejmě také co nabídnout, ale život je zde více
uspěchaný, což je samozřejmě dáno velkou koncentrací mezinárodních institucí a obyvatel.
I když železnice nebyla prvotním cílem, nelze jí ve Švýcarsku minout. Poděkování
patří samozřejmě našim manželkám, které nám naše železniční exkurze tolerovaly
a některých se dokonce samy zúčastnily. |  
 
 |