Počet přístupů na stránky:


Optimalizováno pro prohlížeč:

Locations of visitors to this page

Muzejní večer Strasshof 2008

04. - 05. 10. 2008


Fotografie pořídil: © Tomáš Randýsek


První říjnový víkend se v rakouském Strasshofu an der Nordbahn,
v areálu místního železničního muzea, konal muzejní večer.



Železniční muzeum

Areál muzea je skutečně rozsáhlý - v hlavní budově je krytý depozitář a současně jsou zde dílny pro opravy a renovace exponátů. Před budovou je několik kolejí, které slouží jako venkovní stání. Během víkendu zde bylo vystaveno několik exponátů a na zbývajících volných kolejích byly roztopeny parní lokomotivy, které díky délce kolejí, mohly jezdit tam a zpět v rámci areálu muzea. Na akci přijela také bratislavská "třistatřicetjednička".

Satelitní snímek areálu muzea.

Příjezdové koleje.

Odstavné koleje muzea.

Vystavované exponáty na
odstavných kolejích.

Bratislavská lokomotiva řady 331 s přezdívkou "Maďarka".


Roztopená lokomotiva řady 629
je tažena dieselovou lokomoti-
vou.

Pohled do kolejiště.

Osobní vlak s elektrickou
lokomotivou.

Elektrická lokomotiva řady 1046.

Elektrická lokomotiva řady 1062.

Další z exponátů ...



V neděli se počasí umoudřilo a hned to vše vypadalo mnohem lépe:



Exponáty v krytém depozitáři:



Nahoru

Parková dráha

Součástí muzea je také parková dráha s kolejovou splítkou 5" a 7¼". Ústředním bodem je zastřešené 4-kolejné nádraží. V současné době je v provozu hlavní okruh, který vede tunelem za nádražím, smyčkou se vrací zpět přes nádraží a pokračuje podél lesíku směrem k hlavní budově muzea, odkud se obloukem vrací zpět na nádraží.
Trať za nádražím (ještě před tunelem) odbočuje směrem k vodárně, odkud se smyčkou vrací zpět a tím tak vytváří dlouhou "dvojkolejku", která je však nyní mimo provoz.

Brněnské lokomotivy přislíbily účast, aby mohly zajišťovat jízdy na parkové dráze pro návštěvníky muzea. I když bylo počasí nevlídné a studené (poslední dobou máme na počasí smůlu), nadšení bylo o to větší, protože ve Strasshofu měly premiéru nové osobní lavicové vozy z depa Brno-Řečkovice.

Osobní lavicové vozy.

Tabulky na voze.

Směrová tabulka.

Identifikační štítek.

Čelní stěna vozu ...

... dveře lze otevírat.

Sedí se Vám dobře, pánové?

Na tachometru 30, v očích úžas.
"Vono je to fakt stabilní!"

Demontáž parního
dómu.

Demontáž parního dómu.



Raketa si bohužel ve Strasshofu nezajezdila. Důvodem byla příliš velká nerovnost kolejnic, resp. nestabilita rozchodu. Díky užším okolkům se již po několika metrech propadla mezi kolejnice. I tak však vzbuzovala obdiv všech návštěvníků, i když jen na statické stojánce.



Zato Andpie a Topsy se neúnavně proháněly po okruhu a připravovaly se na odpolední a večerní jízdy.

>


Hlavním bodem víkendového programu byl "muzejní večer". Z Vídně byl vypraven zvláštní vlak, který přivezl několik stovek návštěvníků. I vzhledem k chladnému počasí byl zájem o prohlídku muzea a jízdu na parkové dráze velký. Zájemci o svezení (malí i velcí) museli dokonce čekat ve frontě.



Nedělní dopoledne bylo na rozdíl od soboty jako vymalované. Podzimní sluníčko nás zahřívalo již od rána a ježdění bylo hned veselejší. Zájemců o svezení bylo dost - zkrátka pohoda, klídek, tabáček ...

Domovský model "Účka"
- nyní bohužel nepojízdný.

Domovský model "Účka".

Domovský model "Účka".



Nahoru

Zahradní železnice LGBm

Dalším lákadlem pro návštěvníky je zahradní železnice LGB. Kolejiště je celkem rozsáhlé, má ústřední nádraží s depem, lokomotivní remízu s točnou a několik dalších menších stanic. Nad kolejištěm je vybudován kopec, na který vede z nácestné stanice ozubnicová trať. Nad hlavním nádražím je vybudována vyhlídková plošina, odkud lze krásně přehlédnout celé kolejiště. Do kolejiště samotného návštěvníci přístup nemají. Provoz se dá pozorovat i z chodníku, který vede po levé straně. Dětští návštěvníci si mohou vyzkoušet ovládání souprav na malém okruhu.



Nahoru

Automobilový polygon

Vedle zahradního kolejiště se nachází automobilový polygon, na kterém provozují RC modely automobiloví modeláři. Do automobilového polygonu vede jednokolejná trať ze zahradního kolejiště. Některé modely "trucků" byly opravdu povedené a také ovládání na místních silnicích vyžadovalo hodně řidičského umu.



Muzeum ve Strasshofu má určitě co nabídnout všem zájemcům o železniční techniku. Rodiny s dětmi jistě přivítají možnost povozit se na parkové železnici a podívat se na rozsáhlé kolejiště zahradní železnice. Vzhledem k dostupnosti z České republiky - Strasshof leží asi v polovině cesty mezi Mikulovem a Vídní - je to jistě příležitost, jak si zpestřit některý víkend.

Bližší informace o muzeu a harmonogramu pořádaných akcí naleznete na internetové adrese
http://www.eisenbahnmuseum-heizhaus.com/.



Nahoru