Počet přístupů na stránky:


Optimalizováno pro prohlížeč:

Locations of visitors to this page

Parní víkend

Graz, 26. - 27. 4. 2008

Poslední dubnový víkend se v Grazu (Štýrském Hradci) otevírala nová sezóna parkové železnice, která je provozovaná sdružením DampfBahnClub Graz. Akce se zúčastnily obě brněnské lokomotivy - "Andpie" Romana Šilera a "Topsy 2" Jirky Sajbrta. Areál se nachází v parku na jižním okraji města v těsném sousedství psychiatrické kliniky Sigmunda Freuda, což je pro nás, jak prohlásily naše "drahé polovičky", až nápadně příznačné. Kolejiště má dva okruhy - velký a malý. Hlavním bodem je čtyřkolejné nádraží. Z pravého zhlaví odbočuje trať na malý okruh. Na levém zhlaví je malé přednádraží, na kterém mohou vyčkávat vlaky před vjezdem do stanice. Z levého zhlaví také vede odbočná kolej do lokomotivního depa a výtopny s točnou. V polovině velkého okruhu je výhybna, kde lze křižovat vlaky a která také umožňuje zkrácení jízdy na velkém okruhu. Vjezdy do stanice, odjezdy ze stanice a odjezdy z depa jsou řízeny světelnými návěstidly.

Plánek kolejiště.

Budova nádraží je ústředním
bodem kolejiště a je postavena
v měřítku k 7" lokomotivám.

Ze stavědla se ovládají výhybky
a návěstidla celého kolejiště.

Budova stavědla.

Budova stavědla.

Rotunda lokomotivního depa
poskytuje účastníkům technické
zázemí pro vyzbrojování
lokomotiv.

Budova vodárny.

Budova výtopny.

Obě brněnské lokomotivy jsou
již na kolejích mezi ostatními
modely.

Zatím se rozkoukáváme
a seznamujeme s areálem.
Jirka už "rekognoskuje" terén.

"Andpie" a "Topsy 2" čekají
na zatopení.

Dámská část výpravy se hezky
usmívá. Je čast vyrazit do města
za kulturou a nákupy.

Jirka začíná roztápět.

Ventilátor na komíně pomáhá
zvyšovat tah.

Pravidelné přikládání
uhlí je podmínkou.

Dým začíná houstnout,
Jirka už není skoro vidět.

Také Andpie se již připravuje
k prvnímu zatopení.

Instrukce před jízdou - kdy a jak
na trať, jaká pravidla je nutné
dodržovat.

Topsy po zdolání prvního
okruhu čeká ve stanici
na povolení k další jízdě.

Topsy odjíždí ze stanice.

Vjezd do stanice z pohledu
strojvedoucího.

Doplňování vody.

Stanoviště strojvedoucího.

Po příjezdu do depa
a vychládnutí lze v ro-
tundě vysypat popel.

Roman Šiler ochotně
podává zájemci
informace o Andpie.

A zájemce se ptá a Roman Šiler
ochotně odpovídá.

Údržba Topsy v depu.

Martin Šiler před vjezdem
do stanice.

Plně obsazená Andpie.

Andpie odjíždí ze stanice.

Andpie zdolává další okruh.

Topsy se blíží do stanice.

Topsy čeká na vjezd do stanice.

Báječná atmosféra nedělního
odpoledne.



Na parkové dráze se mimo "brněnských" proháněly také místní lokomotivy a lokomotivy dalších hostů. K vidění byly nejen lokomotivy na parní pohon, ale také několik modelů elektrických. Mezi strojvedoucími byly také dvě ženy, které hravě ovládaly parní lokomotivy. Vyvrcholením celé akce byla nedělní "Lokparade", na které se při slavnostní jízdě představily všechny zúčastněné modely. Milou pozorností pořadatelů bylo, že brněnské lokomotivy jely první v pořadí.



Parní víkend v Grazu se určitě vydařil, na sobotní deštivé odpoledne jsme rychle zapomněli, protože nádherná neděle to vše vynahradila. Pořadatelé byli velice příjemní a přátelští, zúčastnili jsme se také večerní společenské akce v místním pivovaru, kterou organizátoři pořádali. Už se těšíme na podzimní akci, na kterou jsme byli pozváni.



Další reportáž o parkové dráze v Grazu:

Herbstfest Graz 2008



Nahoru