Počet přístupů na stránky:


Optimalizováno pro prohlížeč:

Locations of visitors to this page

Anglií na ostrov Man 2008

23.8. - 7.9.2008, 3. díl


... pokračování předchozí reportáže - Anglií na ostrov Man, 2. díl


Fotografie pořídili: © Jiří Sajbrt, Roman Šiler a Tomáš Randýsek - společnost S.M.P.D.

Trajektem na ostrov Man
pátek, 29. srpna 2008

Naloďění na trajekt proběhlo v přístavu Heysham. Ten den panovalo typicky "anglické" počasí - zataženo, déšť, silný vítr. Prostě nevlídno. Prostředí na trajektu však bylo příjemné. V restauraci jsme jen tak utrousili: "Chtělo by to nějakou polívku ..." a zpoza pultu se ozvala odpověď: "Máme výbornou, zeleninovou, pánové." - a podívejme se, krajánek na trajektu. Svět je malý a Evropa ještě menší.

Čekání na trajekt.

Najíždíme na trajekt.

Nájezdová rampa na horní
palubu.

Horní automobilová paluba.

Přístav Heysham.

Loď v přístavu.

Opouštíme přístav ...

V silném větru je těžké úsmívat
se na fotografa.

Vodní brázda za trajektem.

Restaurace na trajektu.

Připlouváme na ostrov Man
- do přístavu Douglas.

Ukotvení trajektu v přístavu.

Přirážíme k molu.

Připlouváme v čase odlivu
- rozdíl ve výšce hladiny
je patrný na první pohled.



Nahoru


Ostrov Man a správní město Douglas
pátek, 29. srpna 2008 - čtvrtek, 4. září 2008

Ostrov Man (Isle of Man) leží v Irském moři mezi Anglií, Skotskem, Irskem a Wallesem. Střediskem ostrova je město Douglas. Délka ostrova je 48 km, šířka ostrova je 13 - 24 km. Nejvyšší horou je Snaefell s výškou 621 m. Pokud máte štěstí a nad ostrovem nejsou mraky, je z ní nádherný výhled. Toto štěstí jsme bohužel, při dvou návštěvách Snaefellu, neměli. Počasí je převážně deštivé, větrné a poměrně chladné - během dne se může několikrát změnit. Ráno Vás vítá modrá obloha, ale než se nasnídáte, tak už leje jako z konve. Vyjdete ven s pláštěnkou a už zase svítí sluníčko, než však dojdete do města, obloha je znovu zatažená a prší. A tak pořád dokola. Místní jsou na tyto poměry zvyklí, Vy jste navlečení v bundách a oni si (Maňáci a Manky) chodí jen v krátkém tričku. A někteří se dokonce i koupou - jiný kraj, jiný mrav.
Mimo koncentrace dopravních prostředků z přelomu 19. a 20. století je ostrov Man známý jako místo legendárního závodu silničních motocyklů Tourist Trophy Races. Hlavní závod se naštěstí pořádal před naším příjezdem a tak byl ostrov již relativně prázdný, ale i tak jsme mohli vidět několik zajímavých a historických motocyklů.


Bližší informace o ostrově Man naleznete na internetové adrese:
www.iomguide.com


Mapa ostrova Man.

Pohled na Douglas
- správní město ostrova.

Procházka po nábřeží.

Náš hostel v Douglasu
- budova z okrových cihel.

Výhled z okna hostelu.

Ulice směrem k nábřeží.

Jeden z mnoha kostelů.

Další z ulic Douglasu.

Budova governmentu.

Socha motocyklového závodníka
Triumph Trophy.

Část přístavu pro malé lodě.

Nasvícená budova govrnmentu
při večerní procházce.

Budova St. Thomase na Thomas
Street.

Brňáci na nábřežní promenádě.
Jirka je bohužel za fotoaparátem.



Nahoru


Douglas Horse Tramway
pátek, 29. srpna 2008 - čtvrtek, 4. září 2008

Douglas Horse Tramway (koňka) byla založena v roce 1876 panem Thomasem Lightfootem jako dopravní prostředek pro přepravu turistů přijíždějících na ostrov Man a to z přístavu k hotelům na dlouhé promenádě. Dnes je tato koňka s rozchodem 3 feet (914 mm) a délkou 1.6 mile (provozována společností Douglas Corporation mezi hlavním depem na Derby Castle a přístavním terminálem - Sea Terminal. Je nejstarší koňkou ve Velké Británii a jedinou na světě, která se může pochlubit nepřetržitým provozem od doby založení až do současnosti (mimo II. světové války).
Douglas Horse Tramway vlastní nyní 32 koní (25 valachů a 7 klisen), z toho 23 koní je v činné službě a 9 koní právě prodělává výcvik.
Za dobu existence bylo provozováno 51 vozů, 26 se dochovalo dodnes, z toho 2é je jich v provozuschopném stavu. Počet vozů byl postupně redukován po roce 1976, kdy nastal odliv návštěvníků ostrova. Rozsah vozového parku pokrývá všechny povětrnostní podmínky ostrova. Ve vozovém parku se nachází vozy uzavřené, lavicové se střechou, lavicové bez střechy a "double deckery". Některé vozy jezdí jen při speciálních příležitostech a oslavách.


Podrobnější informace naleznete na internetové adrese:
www.douglashorsetramway.net


Koňka ve výchozí stanici Derby
Castle, s vozem No. 33
postaveným v roce 1896.

Výchozí stanice Derby Castle.

Jízda po nábřeží. Vůz No. 36 byl
postaven v roce 1896.

Jízda po nábřeží.

Přepřahání koně na koncové
stanici Sea Terminal.

Přepřažený kůň ve stanici
Derby Castle.



Pár fotek, pořízených za jízdy. Dobový oblek by obsluze určitě slušel lépe než výstražná vesta,
ale bezpečnost je bezpečnost:



Ustájení koní v jednom z domů na nábřeží:



Pohled do vozovny. Vůz No. 27 byl postaven v roce 1892, vůz No. 18 v roce 1883:


Kozlík pro obsluhu.

Tažná síla.

Kopytem sem ... kopytem tam ...

Koňka v Derby Castle.

Jezdí se i za deště.

Koňka na nábřeží.

Kolejová splítka v Derby Castle.

Kolejová splítka v Derby Castle.



Pár dobových fotografií:

Konečná stanice v Derby Castle
v roce 1938.
(foto © Barry Edwards)

Loch Promenade v roce 1938.
Na snímku je zachycen i vůz
kabelové dráhy.
(foto © Barry Edwards)



Videoukázka z Douglas Horse Tramway


Nahoru


Manx Electric Railway / Snaefell Mountain Railway
pátek, 29. srpna 2008 - čtvrtek, 4. září 2008

První zmínka o Manx Electric Railway je spojována se společností Douglas&Laxey Coast Tramline a pochází z roku 1882, kdy tato společnost chtěla postavit novou linku, která by vycházela z Quarterbridge v Douglasu a stoupala by přes Onchan do Laxey. První část byla otevřena 7. září 1893 a vedla z Derby Castle v Douglasu do vyletního místa Groudle Glen, odkud se nechali výletníci vozit úzkorozchodnou železnicí na vyhlídkové místo na pobřeží. První tři vozy byly dodány společností G.F.Milnes z města Birkenhead. Dva z nich (No.1 a No.2) jezdí dodnes. 27. července 1894 byla linka prodloužena do Laxey a z Laxey do Ramsey byla slavnostně otevřena 22. července 1899. Mezitím se společnost přejmenovala na Isle of Man Tramways & Electric Power Co., ale nakonec v roce 1900 zbankrotovala. V roce 1902 převzala tramvajový provoz společnost The Manx Electric Railway Company. V roce 1930 postihl vozovnu v Laxey mohutný požár, který zničil mnoho vozů. Na začátku 50. let převzal kontrolu nad elektrickými tramvajemi Govrnment ostrova Man. Trať má rozchod 3 feet (914 mm) a celkovou délku kolem 17 miles (cca 29 km).


Podrobnější informace o Manx Electric Railway naleznete na internetové adrese:
www.iomguide.com/electricrailway.php


Stavba Snaefell Mountain Raiway začala v lednu 1895 a probíhala značným tempem. Na výstavbě se také podílela parní lokomotiva Caledonia, kterou zapůjčila společnost Manx Northern Railway. Lokomotivě musel být přechodně upraven rozchod ze 3 na 3 1/2 stopy. Již v srpnu téhož roku byl oficálně zahájen provoz. Šest vozů bylo schopno obloužit 900 cestujících denně. Trať má rozchod 3 1/2 feet (1067 mm) a celkovou délku kolem 5 miles (cca 7 km).


Podrobnější informace o Snaefell Mountain Railway naleznete na internetové adrese:
http://www.iomguide.com/mountainrailway.php


Přestup z koňky na tramvaj.

Výdejna jízdenek.

Souprava Manx Electric Railway.

Otevřený vlečný vůz.

Otevřený vlečný vůz.

Stanoviště strojvedoucího.

Průvodčí v kabině na druhé
straně vozu.

Napájení přes kladku - 500V.

Interiér vozu.

Zastávka Groudle Glen.

Odjezd soupravy z Groudle Glen.



Průjezd soupravy zastávkou Groudle Glen:


Stanoviště strojvedoucího
na neřídící straně vozu.

Dřevěný strop.



Jelikož soupravy jezdí tam a zpět bez otáčení, jsou tomu uzpůsobena i opěradla,
která se vždy překlopí dle směru jízdy:


Přestupní stanice Laxey.

Strojvedoucí s gumovými
rukavicemi - ochranou proti
probíjení.

Cestou na Snaefell.



Náše první návštěva nejvyšší hory ostrova - Snaefellu (621m). I když v přestupní stanici Laxey bylo počasí celkem obstojné, s přibývajícími metry se začalo rapidně zhoršovat a na samotném vrcholu jsme se ocitli uprostřed mraků - mlha, déšť a vítr:

Výstup ve stanici Snaefell.

Staniční budova.

Jednojazyková výhybka.

Tramvaj na konečné stanici.

Vodící kola.

Brzdící kleštiny.

Příjezd ke stanici Bungalow.

Ukazatel polohy a výšky
v závislosti na tlaku.

Interiér vozu.

Přejezd v Laxey.

Přejezd v Laxey.

Soupravy Laxey - Snaefell ve
stanici Laxey.

Otáčení kladky.

Otáčení kladky.

Přepřah - objíždění vlečného
vozu.

Ruční posun vlečného vozu.

Souprava připravená k odjezdu
do Douglasu.



Na následujících snímcích je zachyceno stoupání soupravy po opuštění Laxey směrem na Snaefell:



A zde je zase zachycen příjezd soupravy z Ramsey do Laxey a následné křižování souprav v Laxey:



Cesta z Laxey do Douglasu:



V neděli 31. srpna jsme si udělali výlet do Ramsey. Počasí bylo opět nevlídné, sychravé ...

Vozová souprava na konečné
v Douglasu. Vlečný vůz má
stažené boční žaluzie.

Cestující.

Dřevěný strop.

Osvětlení interiéru.



Přepřah soupravy na konečné v Ramsey:



Druhá cesta k nejvyššímu vrcholu ostrova Snaefellu. V Douglasu je ráno jako vymalované.
Je sice po dešti, ale slunečno - na obloze sem tam mráček:

Douglas - nápis nad vozovnou.

Souprava v Douglasu.

Cestující.

Přestup v Laxey.

Stoupání na Snaefell ...

... a počasí se začína zase
zhoršovat.

Na Snaefellu nás přivítaly mraky
s deštěm.

Jediné komu to vyhovuje,
jsou místní ovce.

Vyhlídka na Snaefellu.

Kamenná mapa naznačuje,
co vše jsme mohli vidět.



Mezitím přijíždí na Snaefell další souprava:



Klesání soupravy ze Snaefellu k Bungalowu:


Klesáme k Laxey.

Dobržďování.

Přijíždíme do Laxey a začíná
svítit sluníčko. Vyhlídka ze
Snaefellu nám zůstala zapovězena.



Soupravy Laxey - Snaefell:



Stanice Laxey - příjezd soupravy z Douglasu:


Čilý ruch ve stanici Laxey.



Stanice Laxey - odjezd soupravy do Douglasu:



Míjení soupravy cestou do Douglasu:



Zpáteční cestou jsme se zastavili ve vozovně Manx Electric Railway v Douglasu. Příjemně nás překvapila vstřícnost personálu, který nás bez jakýchkoliv potíží vpustil dovnitř. Jen jsme si museli navléknout reflexní vesty a zapsat se do evidenční knihy. A potom jsme si už mohli v klidu prohlížet vozový park, detailně si nafotit právě probíhající rekonstrukce nebo si sednout do nejstaršího vozu s číslem 1:

Nádvoří vozovny.

Hala vozovny.

Vůz č. 33.

Vůz č. 57.

Nejstarší vůz č. 1 z roku 1893.

Ovládací pult vozu č. 1.

Ovládací pult vozu č. 1.

Interiér vozu.

Dřevěný strop.

Právě probíhající rekonstrukce.

Právě probíhající rekonstrukce.

Právě probíhající rekonstrukce.

Právě probíhající rekonstrukce.

Dílenský itinerář.

Dílenský itinerář.

Dílenský itinerář.



Pár dobových fotografií:

Fotografie stanice Garwick
pořízená v rozmezí let
1903 - 1930.
(foto © Barry Edwards)

Fotografie vozu No. 10 při
prů>jezdu zatáčkou na trati
v roce 1902.
(foto © Barry Edwards)

Fotografie vozu No. 44 ve stanici
Derby Castle kolem roku 1930.
(foto © Barry Edwards)

Depo v Douglasu ve 20. letech.
(foto © Barry Edwards)

Fotografie Port Jack pořízená
v roce 1920.
(foto © Barry Edwards)

Fotografie stejného místa
z roku 1989.
(foto © Barry Edwards)

Zastávka Groudle Glen
ve 20. letech minulého století.
(foto © Barry Edwards)

Fotografie z roku 1897
zachycuje začátek trati
na Snaefell.
(foto © Barry Edwards)

Původní podoba stanice Snaefell.
(foto © Barry Edwards)

Fotografie z roku 1921
achycuje stanici Snaefell
přestavěnou na hotel.
(foto © Barry Edwards)



Videoukázka z Manx Electric Railway



Videoukázka ze Snaefell Mountain Railway



Pokračování reportáže - Anglií na ostrov Man, 4. díl



Nahoru