Number of visitors:


Optimized for browser:

Locations of visitors to this page

Waterfront of steamlovers

Hradec Kralove, 29. 08. 2009

Již 7. ročník srazu všech příznivců parních strojů "Nábřeží paromilů 2009" se uskutečnil poslední prázdninovou sobotu - 29. září. V loňském roce jsme se vzhledem k pobytu na aglických železnicích nemohli zúčastnit, ale čest našich parních lokomotiv hájili Uhlířovi - jejich reportáž si můžete prohlédnout zde.
Společnost S.M.P.D. byla pořadateli oslovena, aby zajistila provoz "pětipalcových" modelů. Jelikož máme mezi sebou také "géčkaře", přivezli jsme i mobilní kolejiště pro malé parní lokomotivy. Tak velké množství materiálu si vyžádalo opravdu velké nákladní auto. Ještě že má Roman Šiler firemního Mana. I tak byl ložný prostor beze zbytku využit. Do Hradce jsme vyrazili již v pátek dopoledne, abychom mohli v klidu obě kolejiště postavit. A zabralo to skoro celý den - zkušební jízdy proběhly v podvečerních hodinách. Přes noc byl park pod ochranou bezpečnostní služby a tak jsme si mohli dát po namáhavém dni pivko a v klidu se vyspat.


Stavba kolejišť

Na korbě nákladního automobilu.

Vykládka kolejí.

Jirka při přenášení kolejí.

Vykládka dílů "géčkového"
kolejiště.

Karel a Lenka odnášejí díly
kolejiště.

Rozmísťování kolejí.

Nejnáročnější část stavby
- spojování kolejových polí.

Jirka Sajbrt při montáži
záchytného plechu.

Jirka Polák.

Montáž staničních kolejí.

Roman Šiler dotahuje šrouby
na kolejovém spoji.

Martin s Tomem při montáži
rovného úseku trati.

Celkový pohled na stanici.

Odstavné koleje.


Po ukončení stavby okruhu parkové železnice jsme provedli zkušební jízdy. Podloží pod kolejemi nebylo ideálně rovné a v horní části docházelo k vykolejení vagonů. Koleje jsme museli na přechodu s chodníkem na mnoha místech vypodložit. Nevypadalo to profesionálně, ale účel to splnilo. I tak jsme v těchto místech museli zavést "pomalou jízdu".


Stavba mobilního kolejiště v podání Lenky a Karla Dudových. Šlo jim to pěkně od ruky.
V závěru se k nim ještě přidal Jirka Dalecký, který přijel odpoledne.


V podvečer přivezli na podvalníku parní válec z Brna.
Na následujících fotografiích je zachycen jeho příjezd a vykládka po vlastní ose.



Up


Parková a zahradní železnice S.M.P.D.

Sobotní ráno nás přivítalo uplakaným počasím a zpočátku to vypadalo, že bude pršet až do večera. Kolem deváté hodiny déšť ustal a před polednem vykouklo sluníčko. Odpoledne již bylo slunečné a od parních kotlů bylo začalo být pořádné horko.


Také Uhlířovi přijeli se svým Gromitem, i když byl Pavel krátce po operaci menisku.
Ale volání páry je jako volání divočiny ...

Příjezd Uhlířů.

Iva Uhlířova na "zá-
vodním mamutovi".

Nasazování lokomoti-
vy Gromit na koleje.

Nábřeží paromilů 2009
bylo zahájeno.


Před zatopením parních lokomotiv zajišťovaly provoz obě brněnské elektrické lokomotivy AEG:

Odjezd prvního vlaku.

Již od rána panoval ve stanici
čilý ruch.

Odjezd dalšího vlaku.

Odbavování vlaku před
odjezdem.

Osobní vlak vedený křenovskou
AEG se blíží do stanice.

Strojvedoucí Iva za
brněnskou AEG.


Jako první zatopil Jirka Sajbrt svojí "Topsy":

Roztápění "Topsy".

Topsy vyjíždí z depa.

Také Topsy umí rozparádit
pojišťovací ventil.

"Ahoj, ono to jede úplně samo."

Před stanicí.

Vzácný náklad - pan Chudoba
s manželkou.

"Jenom je prosím nevyklop.
Pan Chudoba má na našich
zahradních kolejištích ještě
moc práce."

"Neboj, tady jsou jak v bavlnce.
Jenom je trochu očoudím."

Čekání na odejzd.


Parní lokomotiva "Gromit":

Pavel zatápí pod kotlem ...

... přikládá uhlí ...

... a čeká na tlak páry.

Před vyjetím na trať.

Zkušební jízda.

Zkušební jízda.

Jízda s cestujícími.

Odjezd ze stanice.

Na trati.

Na trati.

Čekání na odjezd.

Jana Uhlířová zkušeně ovládá
parní lokomotivu.

Setkání strojvedou-
cích a lokomotiv dvou
generací.


Parní lokomotiva "Ponava":

Zatápění pod kotlem.

Roman Šiler při zkušební jízdě.

Jiří Polák jako strojvedoucí.

Čekání na odjezd.

Odjezd ze stanice.

Roman Šiler vyjíždí z depa
se svojí Ponavou.

Také Petr Příkazký si vyzkoušel
roli strojvedoucího.


Parní lokomotiva "Krzenowic":

Příprava před jízdou.

Tom zkušeně vede vlak
na nepříliš rovné trati.

Vjezd do stanice.

Přikládání uhlí ve stanici.

Čekání na odjezd.

Odjezd!

Za obloukem s pomalou jízdou
následovala dlouhá rovinka,
na které to šlo trochu rozjet.

Před vjezdem do stanice.

Čekání na odbavení vlaku.

Čekání na odbavení vlaku.

Druhý oblouk s pomalou jízdou.

Ponava a Krzenowic ve stanici.

Ne všichni malí cestující si jízdu
užívali. Tenhle chlapeček chtěl
strašně svojí maminku.


Pan Hamáček z Hradce Králové představil svoji vlastnoručně postavenou lokomotivu "Julinka":


Provoz parních lokomotiv v zahradním měřítku na přenosném kolejišti:

Diváci u předváděcího kolejiště.

Diváci u předváděcího kolejiště.

Vždy usměvavý Jirka Kůt. Jako
by za sebou neměl náročný den
a dlouhou pracovní noc.

Lokomotiva Slatina právě veze
nákladní vlak.

Karel Duda doplňuje plyn do své
lokomotivy 99 211.

Lokomotiva 99 4701
Jirky Daleckého.

Jirka Dalecký a Karel Duda.

Jirka Dalecký.



Up


Ostatní parní stroje

Přátelé ze spolku SDŽ (Sičovy Drobné Železnice) se svým "účkem":


Malá dráha Ralsko:



Parní válec Zettelmeyer.

Parní válec Zettelmeyer.

Parní nákladní automobil
Škoda Sentinel.

Nákladní automobil Praga.

Lokomobila.

Lokomobila.


Dětský parní kolotoč.

Dětský parní kolotoč.


Model The Rocket.

Model The Rocket.

Parní kolo.

Parní traktor.

Parní stroj se dá využít i pro
rožnění.

Model parního stroje.

Lodní modely.

Člun s parním pohonem.

Vyhlídkové plavby po Labi.

Vyhlídkové plavby po Labi.



Up


Historické parní stříkačky

Na protějším břehu na Eliščině nábřeží byly k vidění historické parní stříkačky:

Eliščino nábřeží.

Expozice parních stříkaček.

Parní stříkačka.

Parní stříkačka.

Parní stříkačka Smékal, která
údajně hasila požár Národního
divadla v roce 1881. Je schopna
pracovat po 10 minutách
od zatopení.

Hasičská stříkačka Smékal
z roku 1909.

Parní stříkačka Smékal v.č. 59
dobrovolného sboru hasičů
z obce Roztoky u Jilemnice.

Detail stříkačky.

Další parní stříkačka roztockých
hasičů.

Parní stříkačka Smékal vyrobená
v roce 1908 pod číslem 62.

Parní stříkačka Smékal v.č. 62.

Parní stříkačka Smékal v.č. 62.

Parní stříkačka Smékal v.č. 52
vyrobená v roce 1904.

Parní stříkačka Smékal v.č. 52.

"Kdo dostříkne dál bude král!"



Up


Ukončení akce a úklid kolejiště

Vše má svůj konec a tak jsme údrem 18. hodiny ukončili provoz a začali uklízet:

Roman při čištění lokomotivy
"Ponava".

Roman při čištění lokomotivy
"Ponava".

Vypouštění natlakované vody z
kotle lokomotivy "Krzenowice".

Rámy na lokomotivy.

Úklid kolejí.

Úklid kolejí.

Nakládka.

Naloženo, zajištěno.

Realizační tým S.M.P.D.


Po ukončení 7. ročníku Nábřeží paromilů zbývá pár řádek na závěrečné hodnocení. Tato jednodenní akce je asi největším srazem příznivců párních strojů všeho druhu v České republice. K vidění jsou zde exponáty i modely všeho druhu a člověk má tedy možnost, alespoň na chvíli, vrátit se v čase zpět do dob našich dědečků a pradědečků.
Nakládka, vykládka a sestavení kolejí pro parkovou železnici v takovém rozsahu zabere hodně času a práce. I z tohoto důvodu jsme pro nakládku a přepravu do Hradce obětovali celý pátek. Určitě bychom přivítali, kdyby se akce mohla protáhnout na dva dny. Jak je vidět, ve srovnání s rokem 2007, tak jsme se trochu rozrostli a přibylo také pár nových modelů. A to ještě absentovala parní lokomotiva Klishay Petra Příkazkého, motorová T478 Bohouše Pavlíčka a nedostavěná lokomotiva Solingen Jirky Sajbrta.
Děkujeme všem organizátorům za milé přijetí a uspořádání celé akce. A jak jsme zaslechli v kuloárech, prý se Hradečáci chystají ke stavbě vlastní parkové dráhy. Takže v příštím roce bychom mohli přijet už jen s parními lokomotivami? Uvidíme ...



Up