Number of visitors:


Optimized for browser:

Locations of visitors to this page

Steam exhibition Sinsheim

11. - 13. 01. 2008

Ve dnech 11. až 13. ledna 2008 jsme se poprvé zúčastnili parního srazu v Sinsheimu. Městečko s 32.000 obyvateli leží ve spolkové zemi Badensko-Württembersko asi 100 km nad Stuttgartem. Cesta z České republiky vede přes hraniční přechod Rozvadov po dálnici 6 (mimo krátkého nedostavěného úseku u Ambergu) až do Sinsheimu a trvá necelých 7 hodin. Sinsheim má mimo výstaviště, kde se uskutečnil parní sraz, ještě jedno lákadlo - a to je technické muzeum. Technickému muzeu bude věnována samostatná reportáž.



Parní sraz byl umístěn do hlavního komplexu výstaviště - do vzájemně propojených hal č. 1 až 5:
hala č. 1 - 5" kolejiště
hala č. 2 - částečně 5" kolejiště a automobilový polygon
hala č. 3 - modely lokomotiv velkých měřítek, parní stroje a lodní modely
hala č. 4 - kolejiště pro 7" a 5" modely (kolejová splítka)
hala č. 5 - kolejiště velikostí IIm, I a 0, modelářské nářadí a materiály, literatura



Hala č. 5 - kolejiště velikostí IIm, I a 0, modelářské nářadí a materiály, odborná literatura

Hlavní kolejiště IIm/0 bylo umístěno v levé zadní části haly haly č. 5 a mělo dva paralelní okruhy pro rozchod IIm (včetně 3 odstavných nádraží) a jeden okruh pro velikost 0. Pro deponování modelů jsme si vybrali jedno z koncových nádraží, což se později ukázalo jako výhodné, protože jsme měli místo a čas na zbrojení lokomotiv - na trať jsme najížděli s již připravenými lokomotivami a soupravami vagonů. Někteří účastníci, kteří měli stanoviště podél okruhů, museli roztápět mimo trať a roztopené modely "stavět" na koleje ručně.

Celkový pohled na stanoviště
českého týmu a kolejiště v době
přípravy (hala je ještě prázdná).

Kolem 11. hodiny již byla hala
slušně zaplněná.

Příprava modelů pro další jízdu
- doplnit olej, vodu, plyn,
natlakovat ...

Pavel Uhlíř dozbrojuje jednu
z lokomotiv vodou.

Lokomotivní park českých
vystavovatelů.

Lokomotiva 99 633 "Maletka"
je připravena k jízdě.

U lokomotivy 99 211 se po
dokončené jízdě mění olej ...

... resp. olej se sám
nevymění. Musí ho
vyměnit Jirka Kůt.

Model lokomotivy U 37, jejíž
velké okamžiky na této výstavě
ještě příjdou.

Nejdřív Jirka posadil
do kabiny postavičku
strojvedoucího.

Následně vyměnil píšťalu
lokomotivy. Ta původní neměla
žádný zvuk. A potom jezdil
a pískal a pískal a pískal.

"Maletka" chladne po dokončené
jízdě.



Videoukázky:

Uhlířovi přípravují lokomotivu
k jízdě.

Jirka Kůt s lokomotivou 99 211.



Up


Také další modeláři, převážně z Německa, měli v provozu zajímavé modely. I když taková souprava ICE nepůsobila mezi parními modely přesvědčivě a také nad různými "kadibudkami" a "párty" vagony se musel člověk pousmát. Zato některé modely byly propracované do detailů včetně patiny a určitě jim jejich majitelé věnovali mnoho času a práce. To můžete nakonec z následujících obrázků posoudit sami.



Videoukázky:

Souprava vedená parním
strojem.

Rychlíková souprava velikosti 0.



Up


Vyvrcholením provozu na "géčkovém" kolejišti byla jízda 4 spřažených lokomotiv U 37, ve které byla zastoupeno také české "účko" Jirky Kůta. Sladit všechny modely nebylo až tak jednoduché, ale nakonec se to podařilo a vlaková souprava majestátně kroužila po kolejišti.



Videoukázky:

Spřažené lokomotivy U 37.

Spřažené lokomotivy U 37.



Up


Na vnitřním kolejišti byly k vidění také zajímavé modely,
které však nebyly řízeny RC soupravami, ale převážně manuálně.



Videoukázky:

Parní stroje různých provedení.



Up


Na stánku společnosti Regner byly k vidění skoro všechny její modely.



Videoukázky:

Stánek společnosti Regner.



Up


V dalších částech haly bylo umístěno několik menších kolejišť,
které většinou patřily konkrétní firmě a která zde představovala svoje produkty.



Videoukázky:

Různá kolejiště v hale č. 5.



Up


Dalším lákadlem byly stánky s modelářským nářadím, materiály, součástkami, již hotovými modely, polotovary a literaturou. K vidění a samozřejmě ke koupi zde bylo nepřeberné množství modelářského materiálu.



Up


Hala č. 4 - kolejiště pro 7" a 5" modely (kolejová splítka)

Hala č. 4 byla vyhrazena pro modely o rozchodu 7"
a modely o rozchodu 5" větších měřítek, které jezdily po jedné kolejové splítce.



Českými zástupci na tomto kolejišti byly lokomotivy "Andpie" Romana a Martina Šilerových
a "Barbora" Petra Bauera. Obě lokomotivy vydržely neúnavně kroužit po kolejišti
a v německé převaze si vedly více než dobře.



Také další modely byly zajímavé. Některé lokomotivy si hravě poradily s plně obsazenými vozy. V odpoledních hodinách byla hala již pěkně zahalená dýmem, což podbarvilo atmosféru parního provozu.



Videoukázky:

Příprava Andpie k večerní jízdě.

Andpie vyráží na trať.

Večerní jízda Andpie.

Ostatní modely 7" lokomotiv.



Up


Hala č. 1 - kolejiště pro 5" modely

Hala č. 1 byla vyhrazena pro modely o rozchodu 5" a celková délka kolejiště byla přes 1 km.
Kolejiště částečně procházelo také halou č. 2.



Českým zástupcem byl Jiří Sajbrt se svojí lokomotivou "Topsy 2".
I když se lokomotiva svojí velikostí řadila k těm menším, svým výkonem se nedala zahanbit
a statečně ukrajovala metry z kilometrového okruhu.



Na "pětipalcovém" kolejišti vládla větší rozmanitost. K vidění bylo několik desítek různých typů parních, dieselových i elektrických lokomotiv, osobních i nákladních vozů. V kolejišti byly také umístěny různé drážní objekty - kontejnerové překladiště včetně portálového jeřábu, funkční silo pro obiloviny, uhelné silo a lokomotivní depo.



Videoukázky:

Topsy při večerní jízdě.

Večerní jízdy.

Jízdy modelů v hale č. 5.

Jízdy modelů v hale č. 5.

Modely 5" lokomotiv.



Up


Hala č. 3 - modely lokomotiv velkých měřítek, parní stroje a lodní modely

V hale č. 3 byly vystaveny stacionární modely lokomotiv.
Některé exponáty byly skutečně impozantní, např. modely švýcarského výrobce SOB.



Velmi zajímavým byl model 5" úzkorozchodné lokomotivy:



Videoukázky:

Model 5" lokomotivy společnosti
SÜDOSTBAHN.



Up


Ovšem i ostatní modely byly velice zajímavé. Jen je posadit na koleje a zatopit ...



Videoukázky:

Modely 5" a 7" lokomotiv.



Up


Ilustrační montáž a demontáž částí parní lokomotivy:



Funkční model visuté lanové dráhy:



Videoukázky:

Model visuté lanové dráhy.



Up


Stacionární parní strojky:



Parní stroje ve skutečné velikosti byly také zajímavé. Některé majestátně parkovaly na stojánkách,
jiné neustále kroužily po všech halách a proplétaly se mezi návštěvníky.



Videoukázky:

Pojízdné parní stroje.



Up


Lodní modelům byla vyhrazena asi třetina haly. Dominantou byl velký bazen o průměru cca 20m,
na kterém byly předváděny různé modely lodí a parníků.



Videoukázky:

Lodní modely.



Up


Hala č. 2 - automobilový polygon

V hale č. 2 byl umístěn automobilový polygon. Parní stroje se zde sice nevyskytovaly,
ale i tak bylo zajímavé sledovat provoz automobilů, ovládaných RC soupravami.



Videoukázky:

Automobilový polygon.



Co napsat závěrem? Zatím jsem větší koncentraci parních strojů neviděl. I když to není nejblíže, určitě všem milovníkům páry doporučuji navštívit některý z příštích ročníků. Návštěva bude určitě stát za to.



Up