Počet přístupů na stránky:


Optimalizováno pro prohlížeč:

Locations of visitors to this page

19. halový parní sraz

Karlsruhe, 8. - 11. 01. 2015


Tým S.M.P.D. na 19. Echtdampf Hallentreffen.
(foto © Tomáš Randýsek)


V návaznosti na naši loňskou premiéru v Karlsruhe, kdy jsme se poprvé zúčastnili jako vystavovatelé, dostali jsme pro letošní rok od pořadatele parního srazu Messe Sinsheim nabídku zvětšené výstavní plochy. Ale jak ji rozumně zaplnit a přitom důstojně prezentovat naši parkovou dráhu? Odpověď byla celkem nasnadě - dopravit do Karlsruhe jedno z téúček. Přípravy tedy začaly již v létě loňského roku. Protože přepravit skoro pět set kilogramového drobečka s délkou přes tři metry na trase sedm set kilometrů je věc po technické stránce dosti náročná. Otázka první zněla: "V čem lokomotivu přepravit?" Ještěže si Roman pořídil do firmy novou, o trochu větší dodávku. A délka nákladového prostoru jakoby byla šitá téúčku přímo na míru. Otázka druhá následovala skoro ihned: "Na čem lokomotivu přepravit a jak ji naložit resp. vyložit?" A tak se zase jednou Jura u doutníku hluboce zamyslel a zrodil se plán na speciální konstrukci s pojezdem a jedním mobilním kolejovým polem, která by splnila všechny tři účely - nakládku a vykládku, přepravu a také samotné vystavení na stánku.
Nakládka lokomotivy probíhala již ve středu odpoledne a zabrala bez mála dvě hodiny. Jedna věc je totiž lokomotivu naložit, druhá pak pořádně ji ve voze upevnit a zajistit proti poškození. Zásoby molitanu a filtrů se nám náramně hodily. Cesta samotná probíhala bez problémů, stejně jako vykládka a přeprava lokomotivy na stánek. Mimo TU 47.002 jsme si samozřejmě vezli i malé modely Regnerek, abychom si v klidném zimním období zase trochu zajezdili.



Nakládka lokomotivy probíhala již ve středu odpoledne:

Speciální konstrukce s pojezdem.
(foto © Roman Šiler)

TU 47.002 připravená na cestu.
(foto © Roman Šiler)

Na hydraulické plošině.
(foto © Roman Šiler)

Přejezd na konstrukci.
(foto © Roman Šiler)

Přejezd na konstrukci.
(foto © Roman Šiler)

Zajištění lokomotivy
na konstrukci.
(foto © Roman Šiler)


Přeprava, vykládka i přejezd na stánek na výstavišti v Karlsruhe proběhly bez problémů:

Zajištění lokomotivy
na konstrukci.
(foto © Martin Šiler)

"Tak opatrně jedeme!"
(foto © Martin Šiler)

Konečná stanice - téúčko je již
zaparkované na stánku.
(foto © Martin Šiler)


Vše je připraveno.
(foto © Tomáš Randýsek)

Hlavní exponát na stánku.
(foto © Lukáš Randýsek)

Návštěvníci našeho stánku.
(foto © Martin Šiler)


Letošní 19. ročník Echtdampf Hallentreffen byl tentokrát soustředěn do hal číslo 3 (kolejiště 5"/7" a lokomobily) a číslo 4 (všechno ostatní), což mělo také vliv na organizaci dopravy. Mimo návoz a odvoz modelů ve čtvrtek odpoledne a v neděli v podvečer byl po celé tři dny vjezd do areálu striktně zakázán. K odstavení aut sloužilo velké hlídané parkoviště vedle výstaviště. Vchod byl naštěstí poblíž vjezdu na parkoviště a tak to nebylo do haly moc daleko. Obě velká kolejiště nedoznala na první pohled výrazných změn. Po okraji haly byla umístěna kolejová splítka 5" a 7". Samotné 5" kolejiště bylo umístěno uvnitř a letos bylo ještě o něco delší než v letech minulých. Celý okruh byl veden halou třikrát tam a třikrát zpět, takže doba jízdy byla opravdu luxusní.
No a vše ostatní včetně našeho stánku a "géčkového" kolejiště bylo umístěno v hale č. 4. Ale vystavovatelů bylo zase o poznání méně než loni, zejména těch komerčních, kteří si musí pronajatý prostor zaplatit. Co se týká nákupu modelářského materiálu a nářadí, tak je stále z čeho vybírat. A tak jsme se postupně chodili odreagovávat ke stánkům RC Machines, Wabeco, Donau Elektronik, Knupfer, MVD a ostatním. Různá měřidla, frézovací nástroje, modelářské šroubky a profily se vždycky hodí. A sem tam nějaká ta odborná literatura - mimochodem Eisenbahn Journal vydal v loňském roce další publikaci o RhB.


Celkový pohled do haly č. 4.
(foto © Tomáš Randýsek)


Náš vozový park nedoznal od minulé návštěvy v Karlsruhe výraznějších změn. Z důvodu pracovního vytížení se letos nezúčastnili Dudovi ani Uhlířovi a tak mohli němečtí návštěvníci vidět naše lokomotivy ve složení parní tramvaj Henriette, dřevařské lokomotivy Climax a Shay, parní vůz Triebwagen, parní lokomotivy U 37.002, 99 4701, Emma, Petrov a RhB 11.
Kolejiště uspořádali pořadatelé zase trochu jiným způsobem, především samotný tvar doznal jistých změn a také odstavná koncová nádraží byla umístěna jinak než loni. Náš klub dostal přiděleny tři koleje na odstavném nádraží A.

Plánek modulového kolejiště pro rok 2015.

A tak vypadalo kolejiště v loňském roce.


Část našeho vozového parku.
(foto © Tomáš Randýsek)

Dřevařská lokomotiva "Shay".
(foto © Tomáš Randýsek)

U 37.002 při průjezdu lesíkem.
(foto © Lukáš Randýsek)


Parní tramvaj HENRIETTE:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Lukáš Randýsek)

(foto © Lukáš Randýsek)

(foto © Lukáš Randýsek)

(foto © Lukáš Randýsek)


Parní lokomotiva EMMA:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Parní vůz TRIEBWAGEN:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Lukáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Martin Šiler)


CLIMAX:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Lukáš Randýsek)


PETROV:

(foto © Martin Šiler)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Lukáš Randýsek)

(foto © Lukáš Randýsek)

(foto © Lukáš Randýsek)

(foto © Lukáš Randýsek)

(foto © Lukáš Randýsek)

(foto © Lukáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Lukáš Randýsek)

(foto © Lukáš Randýsek)

(foto © Lukáš Randýsek)

(foto © Martin Šiler)


(foto © Martin Šiler)


Obsluha parních lokomotiv vyžaduje při provozu na modulovém kolejišti poměrně značnou pozornost a koncentraci. Zejména při doplňování vody na trati je třeba dávat pozor, aby nebyly ohroženy ostatní projíždějící modely. Většina modelářů k tomu využívá nevynucené přestávky, kdy před nimi zastaví některý z jiných modelů. Člověk však musí neustále sledovat i provoz za sebou. Mnozí modeláři rozjedou své lokomotivy příliš velkou rychlostí, pak je nestačí dobrzdit a nehoda je na světě. Takhle mi jeden ze zúčastněných modelářů vykolejil všechny tři osobní vagóny a ulomil nově přilepené figurky na nástupním můstku.

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Lukáš Randýsek)


Letos za námi zavítal i náš příznivec za velkou louží Jeff Tomecek z Marylandu. Jeff je majitelem několika modelů od firmy Aster. Přísné předpisy leteckých společností mu však nedovolily, aby si přivezl některý ze svých modelů, a tak si alespoň vyzkoušel jednu z našich Regnerek:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Ani ostatní modeláři nezůstávali pozadu a proháněli své lokomotivy po kolejišti:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Ostatní modely na modulovém kolejišti:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Lukáš Randýsek)

(foto © Lukáš Randýsek)

(foto © Lukáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Lukáš Randýsek)

(foto © Lukáš Randýsek)

(foto © Lukáš Randýsek)



Na stánku společnosti Regner byly k vidění již zavedené modely
a také jedna z posledních novinek - model parní zubačkové lokomotivy George:

Stánek firmy Regner.
(foto © Tomáš Randýsek)

Parní zubačka z Rigi Bahn.
(foto © Tomáš Randýsek)

Parní zubačka z Rigi Bahn.
(foto © Tomáš Randýsek)

Poslední novinka firmy Regner - model parní zubačkové lokomotivy George.
(foto © Tomáš Randýsek)



Model tramvajové dráhy v anglickém Stockportu v měřítku 1:16 byl poprvé k vidění loni.
Letos byla novinkou také dívčí obsluha:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)



Zajímavé modely v měřítku 1:11,3 byly bohužel poháněny pouze stlačeným vzduchem:

Model první německé lokomotivy
"Adler" z roku 1835.
(foto © Tomáš Randýsek)

Model kubánské lokomotivy
"La Junta" z roku 1842.
(foto © Tomáš Randýsek)

Model parní lokmotivy z dílny
Richarda Trevithicka z r. 1803.
(foto © Tomáš Randýsek)

Model parní lokmotivy z dílny
Marca Seguina z roku 1829.
(foto © Tomáš Randýsek)

Model mobilního mlýna.
(foto © Tomáš Randýsek)



Diorámy továrních hal s parními stroji a generátory.
(foto © Tomáš Randýsek)


Pár momentek dalších stacionárních parních strojů.
(foto © Tomáš Randýsek)



Dieter Philipp si libuje v opravdových parních miniaturách.
Co by na to asi řekl Uko Ješita se svými miniaturami vystavenými na Konopišti:

Jak šel čas.
A kam půjde dál?
(foto © Jiří Polák)

Jednotlivé díly strojku.
(foto © Jiří Polák)

Loňská novinka.
(foto © Jiří Polák)

Miniaturní parní kotel.
(foto © Jiří Polák)



Stánek firmy Balson AG ze švýcarského Steinu:

Stánek firmy Balson.
(foto © Tomáš Randýsek)

WALDENBURG.
(foto © Lukáš Randýsek)

WALDENBURG.
(foto © Lukáš Randýsek)

SBB A 3/5 serie 60.
(foto © Lukáš Randýsek)

RHEIN.
(foto © Lukáš Randýsek)



Model lokomotivy STEINZ.
(foto © Lukáš Randýsek)

Model lokomotivy V 36416.
(foto © Lukáš Randýsek)

Inovovaná verze WDEF.
Neznáme se?
(foto © Lukáš Randýsek)



Náš angličtí přátelé Elizabeth a Graham Coolingovi přivezli mimo jiné i nový model čtyřnápravové lokomotivy British Rail class 20 s evidenčním číslem 20 165. Nabídce Grahama, vyzkoušet si ji jako strojvedoucí, nešlo prostě odolat. A jelikož to bylo hned po rámu, kdy v hale č. 3 ještě nebyl moc velký provoz, byla jízda pohodová a bez čekání:

British Rail class 20.
(foto © Tomáš Randýsek)

British Rail class 20.
(foto © Tomáš Randýsek)

Prohlídka lokomotivy.
(foto © Martin Šiler)

Pohled do útrob.
(foto © Tomáš Randýsek)

Instrukce před jízdou.
(foto © Jiří Polák)

Instrukce před jízdou.
(foto © Lukáš Randýsek)

Tak vyjíždím na trať.
(foto © Jiří Sajbrt)

"Jen to Grahamovi neodři!"
(foto © Jiří Polák)

"Tak nevím, nevím. Asi jsi mu
měl půjčit něco staršího!"
(foto © Jiří Polák)



Abychom dodrželi tradici, tak Vám ještě nabídnu detailnější pohled na modely v hale číslo 3:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

Na kolejích v Karlsruhe můžete opravdu potkat leccos.
(foto © Tomáš Randýsek)


(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Lukáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Martin Šiler)

(foto © Martin Šiler)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)



Také na dřevařské železnici panoval čilý ruch. Na následujících fotografiích
si můžete prohlédnout nakládku pomocí parního vrátku na lokomotivě:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)



Ještě pár momentek lokomobil:

(foto © Lukáš Randýsek)

(foto © Lukáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)



A s radostí jsme přijali pozvání Hansueliho Gassmanna alias Yetiho na jeho parní pivo. Hansueli měl přítelkyni z Tišnova a tak pochytil mnoho českých slovíček. Jeho "Ahoj, jak se máte? Dáte si pivo? Proč né, mám ho dobrý. A potom si dáte?" zněly mezi všudepřítomnou němčinou opravdu skvostně. Tak snad se nám podaří oplatit mu jeho pohostinnost na některé z příštích Parních Olympií.

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Jiří Polák)



Čas běží neúprosně i v Karlsruhe. Najednou tu byla neděle večer a nastal čas balit:

Odjezd domů!
(foto © Tomáš Randýsek)

Na shledanou příští rok.
(foto © Tomáš Randýsek)



Nahoru