Počet přístupů na stránky:


Optimalizováno pro prohlížeč:

Locations of visitors to this page

PRODÍTĚ 2015

Brno, 5. - 8. 3. 2015


(foto © Tomáš Randýsek)


Začátkem března se na brněnském výstavišti konal každoroční kontraktačně–prodejní veletrh PRODÍTĚ 2015. Po roční přestávce jsme opět dostali pozvání, zúčastnit se jeho doprovodného programu „Modely v pohybu“. Po letošní zimě to byla taková lehká jarní rozcvička před nastávající provozní sezónou naší parkové dráhy. Je potřeba se trochu rozpohybovat a protáhnout si tělo. K tomu byla nakládka a stavba mobilního kolejiště určitě dobrou příležitostí. A když už jsme se zúčastnili akce „Modely v pohybu“, tak jsme se rozpohybovali také my.
Tak velkou koncentraci Brňáků a návštěvníků z blízkého i dalekého okolí je nutné využít k osvětě, že víkendy se dají trávit i v přírodním parku za Olympií. I letos jsme se drželi osvědčené varianty oválu s křížením uprostřed a dvoukolejným odstavným nádražím. Toto uspořádání mobilního kolejiště má výhodu v tom, že na poměrně malém prostoru vytvoříme celkem dlouhou trať, čítající dobrých 180 metrů. Provoz zajišťovaly lokomotivy AEG "modrá a červená", chvilkama jim vypomáhala Honzova T211. Od parních lokomotiv jsme již dávno upustili. Pro návštěvníky jsou samozřejmě atraktivnější, ale k těm vystaveným kočárkům a postýlkám se ten lokomotivní kouř tak nějak nehodí. Bateriové lokomotivy jsou určitě důstojnou náhradou.


Stavbou kolejiště podobné akce většinou začínají. Nejdříve se naloží koleje, které se dovezou
na výstaviště. Jedna parta začne pokládat a spojovat jednotlivá kolejová pole,
druhá pak jede, někdy i dvakrát, pro lokomotivy a vagóny:

Mravenečci kolej nesou ...
(foto © Tomáš Randýsek)

"Nechce nás k tomu pustit!"
(foto © Tomáš Randýsek)

"Jura je náš nejlepší montér!"
(foto © Tomáš Randýsek)

Už se to pomalu rýsuje.
(foto © Tomáš Randýsek)

Sestavené kolejiště.
(foto © Tomáš Randýsek)

Poslední fáze přípravy - nakolejování vagónů.
A pro Vás jedna matematická úloha:
"K nakolejení jednoho vagónu jsou zapotřebí tři statní železniční zřízenci.
"Víte, kolik je jich zapotřebí k nakolejení osmi vagónů?"
(foto © Tomáš Randýsek)


Oba vlaky jsou již připravené ...
(foto © Tomáš Randýsek)

... a těď i přikryté k přenocování.
(foto © Tomáš Randýsek)


Ve čtvrtek a v pátek nás většinou navštěvují mateřské školy a dětské domovy:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


(foto © Tomáš Randýsek)


(foto © Tomáš Randýsek)


Chumel dětiček na nádraží.
(foto © Tomáš Randýsek)


(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Roman Šiler)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Roman Šiler)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Jiří Polák)

(foto © Roman Šiler)

(foto © T. Randýsek)

(foto © T. Randýsek)

(foto © T. Randýsek)

(foto © T. Randýsek)

Odbavení cestujících.
(foto © Tomáš Randýsek)

Před odjezdem vlaku.
(foto © Tomáš Randýsek)

Kontrola jízdenek.
(foto © Tomáš Randýsek)


Průjezd kolem nádraží.
(foto © Tomáš Randýsek)


Čekání na odjezd.
(foto © Tomáš Randýsek, Jiří Polák, Roman Šiler)


Kontrola vlaku před odjezdem.
(foto © Tomáš Randýsek)

Odjezd.
(foto © Tomáš Randýsek)

Prezentace naší činnosti.
(foto © Tomáš Randýsek)

Hodnocení situace.
(foto © Jiří Polák)

Chytání záběrů.
(foto © Roman Šiler)

Kontrola jízdenek.
(foto © Jiří Polák, Roman Šiler)


Největší naší odměnou jsou radost a spokojenost cestujících, zejména těch nejmenších,
kteří jsou naprosto bezprostřední (pokud ale zjistí přítomnost objektivu, okamžitě zvážní):

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Část vozového parku je připravena na zpáteční cestu, ještě zbývají koleje a dva vagóny:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Letošní "Modely v pohybu" jsou již u svého konce, ale kam se bude brněnské výstaviště pohybovat dál? V současné době je na prodej 61% obchodního podílu, který je ve vlastnictví společnosti Messe Düsseldorf. Původní záměr, že tento podíl odkoupí město Brno a stane se tak opět majoritním vlastníkem, se patrně nenaplní. Další vážný zájemce má snad být již znám, ale jaké budou jeho další záměry s areálem by byla v této chvíli pouze čirá spekulace. Nechme se tedy překvapit, jakou cestou se bude brněnské výstavnictví, jehož historie se datuje již od roku 1928, nadále ubírat. Je však zcela patrné, že konkurence nových informačních technologií, internetu a různých elektronických obchodů, kde si můžete koupit opravdu všechno a hned (pokud nenarazíte na nějakého podvodníka), je opravdu veliká. Na druhou stranu má osobní setkání s prodejcem a možnost prohlédnout si danou věc přímo na místě také svoje výhody, i když pro vystavovatele a prodejce je to, vzhledem k cenám pronájmů ploch a dalším službám určitě, čím dál více náročné. Přejme tedy brněnskému výstavišti mnoho dalších vystavovatelů i návštěvníků, aby byl tento architektonický a urbanistický skvost zachován jako celek i pro generace příští. Již nyní jsme dostali od pořadatelů nabídku provozovat kolejiště také na Vánočních trzích, které se uskuteční od 4. do 13. prosince 2015. Nabídku musíme ještě zvážit, jelikož se jedná o poměrně dlouhou dobu, kdy bude nutné zajistit každodenní ostrahu a provoz kolejiště, což nebude v hektické předvánoční době vůbec jednoduché.



Nahoru