Počet přístupů na stránky:


Optimalizováno pro prohlížeč:

Locations of visitors to this page

18. halový parní sraz

Karlsruhe, 10. - 12. 01. 2014


Tým S.M.P.D.
(foto © Tomáš Randýsek)


Rok uběhl jako voda, vánoční svátky ještě rychleji a než se člověk stačil po Novém Roce trochu rozkoukat, nastal čas sbalit mašinky, pár vagónků a vyrazit do Karlsruhe, které je již tradičním pořadatelem první modelářské akce v našem oboru. O tom, že je každoroční Echtdampf-hallentreffen opravdu Mekkou všech příznivců páry a stále má co nabídnout, svědčí také naše brněnská výprava, čítající 13 účastníků - z toho tři nováčky. Na začátek ledna opravdu nezvykle teplé jarní počasí jen zvýšilo naši pohodu při překonání bezmála osmiset kilometrové vzdálenosti. Teplota 16°C, která panovala po našem příjezdu, je teplota na toto roční období opravdu nezvyklá. Ubytování bylo zajištěno, jak je již několikaletým zvykem, v hotelu Radisson Blue. Ten se nachází zhruba deset minut jízdy od výstaviště a pro zúčastněné modeláře a vystavovatele poskytuje zajímavou slevu. Hotel nabízí příjemné prostředí pro přespání s bohatou snídaní. Naši mladí hoši (a myslím si, že nejen oni) se navíc celý rok těší, až si zde dají k večeři obligátní steak. Starší ročníky pak až do dlouhých nočních hodin diskutují na nejnavštěvovanějším pokoji s číslem 442 u poměrně mladších ročníků vín o zážitcích uplynulého dne a potom i o jiných životních moudrech.



Stánek Společnosti Moravských Parkových Drah

Naše letošní účast byla okořeněna o vlastní stánek Společnosti Moravských Parkových Drah, na kterém jsme prezentovali Parkovou dráhu Olympia Brno. Do nepříliš velkého prostoru jsme se snažili umístit co nejvíce menších věcí, které by vyjadřovaly naši činnost jak po stránce provozu parkové dráhy, tak po stránce vývoje a konstrukce našeho vozového parku. Protože kdybychom s sebou vzali celé nové Téúčko (jednou k tomu stejně asi dojde), tak bychom se ve stánku tak tak otočili. Prozatím tak stánku vévodily jen vyvázaný podvozek z Téúčka a zbrusu nová bateriová lokomotiva T 211.9025 Honzy Filka, který její finální úpravou strávil veškerý volný čas za uplynulý měsíc. Na stěny jsme pověsili mapu parkové dráhy zakreslenou v parku a nějaké ty fotky ze stavby a provozu parkové dráhy. Atmosféru provozu ještě dokreslovalo video a série fotografií na tabletech. Role hlavního propagátora se zhostil Roman, který svojí plynulou němčinou okouzloval nejen pánské zájemce. Navštěvovali nás známé tváře ze spřátelených klubů, známí i neznámí modeláři, zástupci různých německých i evropských parkových drah a také laická veřejnost. Pro některé z těch, kteří na nás narazili poprvé, jsme byli možná těžko uchopitelní, jelikož představa, že někde na východ od Německa existuje tak rozsáhlá parková dráha, může být těžko pochopitelná. Ale od toho jsme tam přece byli, abychom vše vysvětlili, objasnili, rozdali patřičné informace a až budete mít někdy čas a chuť, tak se k nám můžete vypravit, s lokomotivou i bez ní. Budeme se snažit, aby se do budoucna naše Parní Olympia zařadila právě mezi takové mezinárodní akce, jakým Echtdampf-hallentreffen bezesporu je.


Celkový pohled na stánek.
(foto © Tomáš Randýsek)

Honzova T 211.
(foto © Tomáš Randýsek)

Stokilový podvozek z Téúčka
málem zbortil stůl.
(foto © Tomáš Randýsek)

Vagónové podvozky.
(foto © Tomáš Randýsek)


Mapa parkové dráhy.
(foto © Tomáš Randýsek)

Fotografie z provozu.
(foto © Tomáš Randýsek)

Fotografie z provozu.
(foto © Tomáš Randýsek)

Návštěvníci na stánku.
(foto © Tomáš Randýsek)

Návštěvníci na stánku.
(foto © Tomáš Randýsek)

Návštěvníci na stánku.
(foto © Jiří Sajbrt)

Návštěvníci na stánku.
(foto © Jiří Polák)

Přišli nás podpořit Branko a Miha.
(foto © Jiří Sajbrt, Jiří Polák)


Také přátelé z Grazu se zastavili na kus řeči a kapku medicíny.
(foto © Tomáš Randýsek ml.)


Dnešní den bude asi náročný.
(foto © Jiří Polák)


Reprezentujeme i na dvojkovém kolejišti

Snažili jsme se také trochu prohnat naše malé parní modely. Některé z nich vlastně nejezdily od poslední muzejní noci. Hlavní géčkové kolejiště doznalo oproti loňsku jistých změn, které přispěly ke stabilnějšímu provozu. Všechny zúčastněné modely byly soustředěny na čtyři odstavná nádraží a tím odpadlo vjíždění některých modelů z odstavných kolejí na trati, které v minulých letech značně brzdilo provoz. Všechna odstavná nádraží měla jednu společnou vjezdovou a odjezdovou kolej. Ta sloužila pro rozjíždění modelů, které se ne vždy obejde bez problémů. Ovládání výhybek se provádělo elektronicky pomocí tlačítek umístěných poblíž a fungovalo celý víkend bez problémů. Pro předjíždění pomalých nebo odstavených vlaků sloužila dvě nádraží a dvě výhybny, což také vedlo k plynulosti provozu. Takže jsme si letos opravdu pěkně zajezdili a pokud organizátoři zachovají uspořádání kolejiště i pro rok příští, určitě to nebude na škodu. Hezkým zpestřením kolejiště jsou moduly s domečky a stromky, které tvoří pěkné scenérie pro fotografování.

Plánek letošního kolejiště
doznal jistých změn.

Část našeho vozového parku.
(foto © Jiří Sajbrt)

"Tak který model si roztopíme?"
(foto © Jiří Sajbrt)

Naše odstavné nádraží.
(foto © Tomáš Randýsek)

Příprava modelu před jízdou.
(foto © Tomáš Randýsek)


Lokomotiva "Petrov" se chystá k jízdě.
(foto © Tomáš Randýsek)


Vypouštění oleje po ukončení jízdy.
(foto © Jiří Polák)


Lokomotiva "Petrov" na trati.
(foto © Martin Šiler)


Lokomotiva 99 4701 na trati.
(foto © Martin Šiler)


Parní tramvaj "Henriette" při průjezdu zastávkou.
(foto © Tomáš Randýsek)


"Henriette" na odstavném nádraží:

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Martin Šiler)

(foto © Martin Šiler)



Dřevařská "Shay" na trati.
(foto © Jiří Sajbrt)


Po menších úpravách rozvzteklil Jura svého "Climaxe" a objel s ním pár kol.
(foto © Jiří Sajbrt)


"Petrov"
(foto © Tomáš Randýsek ml.)

"Petrov"
(foto © Tomáš Randýsek ml.)

"Emma"
(foto © Tomáš Randýsek ml.)

99 4701
(foto © Martin Šiler)

"Petrov"
(foto © Martin Šiler)

"Heidi" z depa Košíkov.
(foto © Tomáš Randýsek)

Průjezd stanicí.
(foto © Tomáš Randýsek)

Jirkovo "Účko" si svítí na cestu.
(foto © Jiří Sajbrt)

Průjezd zastávkou.
(foto © Tomáš Randýsek)

Průjezd zastávkou.
(foto © Martin Šiler)

Příjezd na nádraží.
(foto © Martin Šiler)

Příprava lokomotivy "Shay".
(foto © Tomáš Randýsek)

Petr si dělal pár náčrtů a poznámek - to aby nás příště překvapil novou lokomotivou.
(foto © Tomáš Randýsek)


Jirka vždy s úsměvem.
(foto © Tomáš Randýsek)

"Pozor, může to bouchnout!"
(foto © Jiří Sajbrt)

"Jeden nemá ani chvíli klidu."
(foto © Jiří Sajbrt)

"A kolik z ní vlastně vymáčkneš?"
(foto © Jiří Sajbrt)

"Teď už mi to zase jede, heč!"
(foto © Jiří Sajbrt)

Strojvedoucí plný soustředění.
(foto © Martin Šiler)

"Na zdraví všech fírů!"
(foto © Jiří Sajbrt)

"Jirka jel jako ďas!"
(foto © Jiří Polák)

"Hoří to ještě?"
(foto © Martin Šiler)

"Nejdřív pořádně natáhneš ..."
(foto © Tomáš Randýsek)

"... a potom pomalu vypouštíš."
(foto © Tomáš Randýsek)


Kameramani a fotografové měli po celý víkend plné ruce práce.
Objektivy ostřily jako divé a spouště neustále cvakaly:

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Polák)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Martin Šiler)

(foto © Martin Šiler)



Také na ostatních odstavných nádražích byly k vidění zajímavé modely:

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

Doplňování oleje.
(foto © Jiří Sajbrt)

Občasný servis je nutný.
(foto © Jiří Sajbrt)


Ještě pár snímků z našeho kolejiště:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Martin Šiler)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Martin Šiler)


Také další kolejiště v hale nabízela zajímavé modely. I zde panoval čilý provoz:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)


Kolejiště Aster Europa:

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Jiří Sajbrt)



Rodina Regnerových se i přes nedávné úmrtí pana Manfreda zúčastnila ve stejném rozsahu a představila také některé novinky, což je pro příznivce jejich modelů určitě pozitivní impuls. Přejme jim, ať i nadále zaujímají velký segment na trhu malých parních modelů a lokomotiv a ať jim nevysychá studnice nových nápadů:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Jiří Sajbrt)



Pára na nulkovém kolejišti.
(foto © Martin Šiler)



Nový model parní ozubnicové železnice nebyl ještě zcela dokončen, ale působil zajímavě.
Na zhruba deseti metrech překonávala železnice dvoumetrový rozdíl:

(foto © Martin Šiler)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Martin Šiler)

(foto © Martin Šiler)

(foto © Martin Šiler)



Vystavovaných modelů a exponátů bylo opravdu mnoho, některé jsou již stálicemi, některé zde byly vystavovány poprvé. Každý z nás se snažil zachytit atmosféru v hale číslo 1 prostřednictvím svých fotografií. Jak se nám to povedlo, můžete posoudit sami:

(foto © Jiří Polák)

(foto © Jiří Polák)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Polák)

(foto © Jiří Polák)

(foto © Jiří Polák)

(foto © Jiří Polák)

(foto © Jiří Polák)



Výrobci modelů lokomotiv velkých měřítek Zimmermann a Balson patří mezi vystavovatelské stálice.
Poznáte za ty roky, který stánek komu patří?

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Martin Šiler)

(foto © Martin Šiler)

(foto © Jiří Sajbrt)



Ani ostatní výrobci se nechtěli nechat zahanbit:

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Martin Šiler)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Martin Šiler)

(foto © Jiří Sajbrt)



Také lodní modeláři vystavovali pěkné kousky:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)



Italští modeláři předváděli různé modely traktorů s funkčními spalovacími motory.
Zejména model Caterpillaru Holt 75 z roku 1917 v měřítku 1:7 byl opravdu povedený.
Autor modelu, kterým je pan Alessandro Ambrosi, může být na své dílo právem hrdý:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Martin Šiler)

(foto © Martin Šiler)

(foto © Martin Šiler)

(foto © Martin Šiler)

(foto © Martin Šiler)

(foto © Martin Šiler)



Další a další stacionární stroje různých typů a provedení se předváděly návštěvníkům.
Od velkých elektrocentrál až po miniaturní strojky upevněné na jednocentové minci:

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Martin Šiler)



Pěkný model tramvajové dráhy v anglickém Stockportu v měřítku 1:16 přivezl pan Greg Mardsen. Systém funkčních kladek a do detailů propracované modely s odpruženými podvozky a tlapovými motory byly opravdu úchvatné. A pan Mardsen příležitostně řídí tramvaje v anglickém tramvajovém muzeu v Crichi. Tam jsme přece kdysi byli a možná jsme ho i potkali. Tak až tam pojedeme příště, tak se určitě stavíme na kafe:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)



Pod vlivem páry

Hala číslo 2 byla jako vždy propletencem pětkového a sedmičkového kolejiště. Modelů bylo letos o poznání méně, fronty se skoro netvořily. Pokud tedy nedošlo k nějaké mimořádné události v podobě drobného vykolejení. Český zástupce zde letos chyběl, zato známé tváře jsme potkávali skoro na každém kroku. Člověk se mohl jen tak na chvíli zastavit a vychutnávat si tu atmosféru páry, kouře a oleje. Po kolejích jezdily lokomotivy různých typů, samostatně i s dlouhými vlaky, mezitím se proplétaly lokomobily a do toho ještě spousta obsluhujícího personálu a diváků. Zkrátka ten správný blázinec, jaký má být. Kdo to nezažil na vlastní kůži, tak to asi nepochopí.


Pohled do haly číslo 2.
(foto © Jiří Sajbrt)



Elizabeth a Graham nám poskytli svoje zázemí a Honza si tak mohl vyzkoušet svoji lokomotivu v ostrém provozu. Gramah mu ochotně zapůjčil několik svých vozů, které si Honza zapřáhl za svoji lokomotivu a projel si pár kol na kolejích v Karlsruhe, přestože nebyl nahlášen. Jízdu si pěkně užíval, ale celou dobu měl planý pocit, že někoho za sebou zdržuje v jízdě, i když daleko široko za ním nikdo nebyl.

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Martin Šiler)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

(foto © Martin Šiler)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)



Graham pak pomáhal Elizabeth s přípravou parní lokomotivy, která záhy vyjela z depa:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Jiří Polák)

(foto © Jiří Polák)

(foto © Jiří Polák)

"Tak na viděnou v létě v Brně."
(foto © Jiří Polák)


Ranní slunce ozářilo točnu.
(foto © Tomáš Randýsek ml.)

Anglický vozový park.
(foto © Martin Šiler)

Pracovní vlak.
(foto © Jiří Polák)

Když vyletí pára.
(foto © Tomáš Randýsek ml.)

Na špagátku to jde lépe.
(foto © Tomáš Randýsek ml.)



(foto © Tomáš Randýsek ml.)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)


(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

Frontu zvládá s úsměvem.
(foto © Tomáš Randýsek ml.)

Anglická kráska.
(foto © Jiří Sajbrt)

Anglická kráska.
(foto © Jiří Sajbrt)

Německá 89 393.
(foto © Jiří Sajbrt)

Německá 64 100.
(foto © Jiří Sajbrt)

Podbíječka.
(foto © Tomáš Randýsek ml.)

Drezína s modely.
(foto © Tomáš Randýsek ml.)

Detail DB 103 132-7.
(foto © Tomáš Randýsek ml.)

Anglické lokomotivy.
(foto © Jiří Sajbrt)


Pěkně provedené modely osobních vozů.
(foto © Jiří Sajbrt)



A ještě pár fotek lokomobil, kterých se letos sešlo opravdu hodně:

(foto © Martin Šiler)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)


Hezký stylový kočárek.
(foto © Martin Šiler)



Tři dny uběhly jako voda a nastal čas návratu. Bylo to krásné, bylo toho dost.
Ale už se všichni těšíme na další ročník.
Tak na viděnou příští rok na Echtdampf-hallentreffen!
Also dann auf Wiedersehen nächstes Jahr auf dem Echtdampf-hallentreffen!



Nahoru