Počet přístupů na stránky:


Optimalizováno pro prohlížeč:

Locations of visitors to this page

15. halový parní sraz

Karlsruhe, 14. - 16. 01. 2011

Změna je život a tak jsme se na letošní parní sraz v Karlsruhe vydali pouze s malými parními lokomotivami, ale zato v úctyhodném počtu. Naše výprava skýtala 17 účastníků, převážně členů klubu S.M.P.D.



Výhodou prezentace malých modelů je podstatně jednodušší logistika. Není třeba brát velkou dodávku. Lokomotivy, vagony i kanystry s destilovanou vodou se v pohodě vejdou do osobního automobilu. A také samotné naložení a vyložení neodčerpá tolik času a energie. Letos se parního srazu společně s námi zúčastnil i pan Chudoba s několika modely pískovcových staveb. Jednotlivé modely a jejich segmenty jsme si rozdělili do tří osobních aut a tím jsme plně využili rezervu našich nákladových prostorů.

Instalace pískovcových staveb do kolejiště.
(foto © Tomáš Randýsek)


Pískovcový most se dvěma mohutnými pilíři s klenbou a ocelovou mostovkou.
(foto © Tomáš Randýsek)


Staniční budova Vřešťov.
(foto © Tomáš Randýsek)

Skladiště.
(foto © Tomáš Randýsek)

Tunel.
(foto © Tomáš Randýsek)

Vykládka malých modelů je
prostě hračka.
(foto © Jiří Polák)

Naše zázemí na kolejišti.
(foto © Tomáš Randýsek)

Modely jsme na noc raději
přikrývali.
(foto © Tomáš Randýsek)

Tady je zázemí S.M.P.D.
(foto © Tomáš Randýsek)




Kolejiště pro modely v měřítku IIm bylo koncipováno stejně jako v letech předchozích. Kolejiště samotné se dvěma vratnými smyčkami mělo tvar písmene "U". Na pravé straně byly čtyři skupiny odstavných a roztápěcích kolejí. Někteří modeláři měli svá zázemí umístěna i podél trati. Po vnějším obvodu vedly dvě koleje pro modely velikosti "0", které měly jako každý rok absolutní právo v jízdě. Kritickým bodem bylo křižování nulkové trati při výjezdu z našeho depa. Žádnou kolizi jsme však nezpůsobili. Modelářů bylo tak akorát a tak jsme se všichni bez problémů střídali.

Ranní ruch v depu.
(foto © Tomáš Randýsek)

Ranní ruch v depu.
(foto © Tomáš Randýsek)

Příprava a roztápění modelů.
(foto © Jiří Polák)


Příprava a roztápění modelů.
(foto © Jana Uhlířová)



Na srazu v Karlsruhe se sešly parní lokomotivy řady Betty, které vlastní členové klubu S.M.P.D.:
"Karthaus" z depa Brno-Řečkovice
"Liselotte" z depa Košíkov
"Petrov" z depa Křenovice
"Vinohrady" z depa Prahy-Vinohrady




Parní lokomotiva "Karthaus".
(foto © Tomáš Randýsek)


Parní lokomotiva "Liselotte".
(foto © Tomáš Randýsek)

Parní lokomotiva "Petrov".
(foto © Tomáš Randýsek)

Parní lokomotiva "Vinohrady".
(foto © Pavel Uhlíř)



Další lokomotivy vozového parku S.M.P.D.:

Lokomotiva U 37.
(foto © Tomáš Randýsek)

Lokomotiva Shay.
(foto © Tomáš Randýsek)

Lokomotiva 99 4701
Prignitzer Bahn.
(foto © Tomáš Randýsek)

Lokomotiva 99 1590-1
Sächsische Preßnitzalbahn.
(foto © Tomáš Randýsek)

Lokomotiva RhB G 3/4 11 Heidi.
(foto © Tomáš Randýsek)

Lokomotiva U 37 002.
(foto © Tomáš Randýsek)

Nákladní vozy naložené řezivem.
(foto © Tomáš Randýsek)



Lokomotiva "Petrov" s nákladním vlakem:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)



Triebwagen Jirky Sajbrta v měřítku 1:32 jezdil po kolejišti jako zběsilý:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

"Ono to jezdí úplně samo."
(foto © Tomáš Randýsek)



Lokomotiva "Liselotte" s manipulačním vlakem:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

Jirka Kůt zkoušel figurku stroj-
vedoucího, ale tahle se mu zdála
moc malá.
(foto © Tomáš Randýsek)

Doplňování vody na trati.
(foto © Tomáš Randýsek)



Lokomotiva RhB G 3/4 11 "Heidi" s nákladním vlakem:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)



Lokomotiva "Slatina" s nákladním vlakem:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

Doplňování vody.
(foto © Tomáš Randýsek)

Roman s Martinem sledují vlak.
(foto © Tomáš Randýsek)



Dřevařská lokomotiva "Shay" s nákladem kmenů:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)



Nákladní vlak s řezivem tažený lokomotivou "Emma":

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)



Parní tramvaj "Henriette":

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)


Občas se stane, že dojde plyn dříve, než strojvedoucí předpokládá a najednou je lokomotiva bez tlaku. V poměrně rušném provozu na kolejišti je nutné jednat okamžitě, neboť by nepojízdná lokomotiva brzdila ostatní soupravy. Ale Martin vše vyřešil operativně. Následující vlak byl naštěstí také klubový, takže stačilo obě soupravy spřáhnout. Lokomotiva 99 5603 na postrku se ale trochu zapotila.

"Proč to nejede?"
(foto © Tomáš Randýsek)

"No jo, je to jasný, došel plyn."
(foto © Tomáš Randýsek)

"Ještě že je za námi náš vlak."
(foto © Tomáš Randýsek)

"Ještě kousek!"
(foto © Tomáš Randýsek)

Spřažené nákladní vlaky.
(foto © Tomáš Randýsek)

Spřažené nákladní vlaky.
(foto © Tomáš Randýsek)

Nepojízdná parní tramvaj.
(foto © Tomáš Randýsek)

Lokomotiva 99 5603 v plném
záběru.
(foto © Tomáš Randýsek)



Lokomotiva U 37 z depa Benešov s osobním vlakem:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)



Lokomotivy U 37 003 a U 37 002:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)



Lokomotiva 99 1590-1 u skladiště ve stanici Vřešťov:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)



Lokomotiva 99 4701 s osobním vlakem:

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)

(foto © Tomáš Randýsek ml.)



Lokomotiva "Karthaus" z depa Brno-Řečkovice:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)



Lokomotiva 99 5603 z depa Praha-Vinohrady:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Pavel Uhlíř)

(foto © Pavel Uhlíř)



Lokomotiva 99 4651 z depa Rosice s nákladním vlakem:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

Karel to pozoruje pěkně z výšky.
(foto © Tomáš Randýsek)

Setkání dvou klubových vlaků.
(foto © Tomáš Randýsek)


Nákladní vlak tažený lokomotivou "Petrov".
(foto © Tomáš Randýsek)



Jura Sajbrt přivezl mimo jiné i svůj nový model - těžařskou lokomotivu Climax v měřítku 1:28. Dokončil ji těsně před parním srazem. Ještě voněla novotou. Opravdu vymazlený kousek. Jelikož byla stále v záběhu, zatápěl ji pouze na podložkách, aby se všechny rozvody pořádně zaběhaly. Stroj šlapal jako hodinky. A Jura přímo nesnášel otázku: "Tak už ji dnes konečně postavíš na koleje?" To už začínal být trochu agresivní a posléze až apatický ...
Stavbu těžařské lokomotivy Climax si můžete prohlédnout na jeho stránkách www.steamer.cz

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Jiří Polák)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Pavel Uhlíř)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

"Prosím Vás, už se mě neptejte,
kdy postavím Climax na koleje!"
(foto © Jiří Polák)



Lokomotiva "Petrov" s osobním vlakem:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)



Manipulační vlak tažený lokomotivou "Slatina".
(foto © Tomáš Randýsek)



Lokomotiva řady 99 211.
(foto © Tomáš Randýsek)



Setkání dvou klubových vlaků.
(foto © Tomáš Randýsek)



V mezičase se debatovalo o všem možném:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Jiří Polák)

(foto © Pavel Uhlíř)

(foto © Pavel Uhlíř)

(foto © Pavel Uhlíř)

(foto © Pavel Uhlíř)

(foto © Pavel Uhlíř)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)



A nejen debatovalo. Z kralupské rafinerie přivezli čerstvý minerální olej
a tak se také ochutnávalo:

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)



Další nucený odtah vlaku z trati, tentokrát v podání záložní lokomotivy "Petrov",
která vyjela z depa pro vlak s vyhaslou lokomotivou "Emma":

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)



Zlatým hřebem naší účasti byla opravdová zatěžkávací zkouška. Jura Sajbrt pojal hříšnou myšlenku vyzkoušet tažnou sílu našich parních lokomotiv. Pro tento účel vyrobil speciální desetinápravový vůz pro přepravu PLM, tedy těžkých a nadrozměrných nákladů. A potom se na něj posadil a nechal se táhnout. A my jsme ho se šesti lokomotivami utáhli. A díval se na to i pan Regner a zdálo se, že byl spokojen, neboť všechny spřažené lokomotivy byly jeho konstrukce.

Příprava speciálního vozu.
(foto © Jana Uhlířová)


Roztápění lokomotiv.
(foto © Tomáš Randýsek)


Vše je připraveno ke zkoušce.
(foto © Tomáš Randýsek)


Zkouška se vydařila, s Jurou jsme pohli o pár metrů.
(foto © Tomáš Randýsek)


Pan Regner byl zkoušce osobně přítomen.
(foto © Tomáš Randýsek)


Přihlížejících bylo také dost.
(foto © Tomáš Randýsek)


Jízdu si vyzkoušel i nejlehčí člen naší výpravy.
(foto © Tomáš Randýsek)



Ale Echtdampf-Hallentreffen nežije pouze modely malých parních lokomotiv. V hale č. 1 byly tak jako v loňském roce i další vystavovatelé nejen parních lokomotiv různých měřítek, ale také stacionárnárních parních strojů a modelů lodí.

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Tomáš Randýsek)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Pavel Uhlíř)

(foto © Pavel Uhlíř)

(foto © Pavel Uhlíř)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Pavel Uhlíř)

(foto © Pavel Uhlíř)




V hale č. 2 se to zase hemžilo trochu většími modely parních, dieselových i elektrických lokomotiv na společném kolejišti pro 5" resp. 7" rozchod.

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Jiří Sajbrt)



Podél kolejí se opět proplétaly parní lokomobily:

(foto © Pavel Uhlíř)

(foto © Pavel Uhlíř)

(foto © Pavel Uhlíř)

(foto © Jiří Sajbrt)

(foto © Pavel Uhlíř)

(foto © Pavel Uhlíř)


Co napsat závěrem? Samotný parní sraz se svým průběhem příliš nelišil od loňského ročníku. Jen se zdálo, že vystavovatelů bylo o něco méně, ale spíše těch menších. Větší firmy patří i v Karlsruhe mezi stálice. A tak je i nadále z čeho vybírat. Možností k nákupu různého modelářského materiálu, literatury a ostatního příslušenství je stále dost.
Náš letošní návrat k malým modelům určitě nebyl na škodu. Na kolejišti jsme v takovém počtu a v našich klubových montérkách určitě museli být nepřehlédnutelným prvkem. A je pěkné pozorovat jak se klub S.M.P.D. pomalu rozrůstá a modelů přibývá.



Nahoru